دانه ها (ارزن و کتان) برای پرنده بهتر است یا پلت ها ؟

دانه ها (ارزن و کتان) برای پرنده بهتر است یا پلت ها ؟

چکیده

پرندگان در طبیعت بیشتر روز خود را صرف جستجوی علوفه و سبزیجات برای غذا می کنند و برای تامین نیازهای غذایی خود انواع مختلفی را مصرف می کنند. پرندگان خانگی اغلب نیازهای رژیم غذایی پیچیده ای دارند و در نتیجه بسیاری از آنها به دلیل کمبود مواد مغذی با مشکلات سلامتی مواجه می شوند. یکی از رایج ترین سوالاتی که صاحبان پرندگان خانگی دارند این است که دانه ها را به عنوان پایه رژیم غذایی پرندگان خود انتخاب کنندیا پلت ها ؟ اما پاسخ آنقدرها هم ساده نیست.

​رژیم غذایی دانه

بسیاری از پرندگان خانگی از با رژیم غذایی تمام دانه راضی هستند، اما این بدان معنا نیست که برای آنها خوب است. دانه ها می توانند کمبود بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم داشته باشند در حالی که چربی بالایی دارند.همچنین کیفیت بذر پرندگان خانگی اغلب بسیار پایین است. بسیاری از مخلوط های بذر فاقد تنوع هستند، رنگ های مصنوعی دارند و حاوی مواد ناسالم دیگری هستند.

سوءتغذیه مرتبط با رژیم غذایی تمام بذر، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر پرندگان همراه با بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی است. این بدان معنا نیست که دانه ها نمی توانند بخشی از رژیم غذایی پرنده شما باشند. دانه ها می توانند خوراکی های عالی برای پرنده باشند اما آنها باید با سایر اجزای یک رژیم غذایی سالم متعادل باشند.


​رژیم پلت


علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پلت ها با فرمول های غنی شده، اغلب پایه توصیه شده برای رژیم غذایی پرندگان خانگی است. به این دلیل است که این پلت ها برای داشتن یک غذای متعادل و کامل از نظر تغذیه ای ساخته شده اند. آنها باید دارای چربی، ویتامین ها و مواد معدنی متناسب برای حفظ سلامت پرنده شما باشند. با این حال، همه پلت ها هم به یک اندازه خوب نیستند. مانند مخلوط های دانه ای، بسیاری از انواع پلت  ها هم دارای رنگ های مصنوعی و سایر موادی هستند که ارزش غذایی اضافه نمی کنند. بنابراین مهم است که یک پلت با لیست مواد تشکیل دهنده با کیفیت پیدا کنید.
علاوه بر این، بسیاری از پرندگان از خوردن پلت ها بیزارند و تبدیل کردن یک پرنده از دانه خوردن به پلت، می تواند بسیار دشوار باشد. برخی از پرندگان به جای خوردن پلت حتی به طور خطرناکی از گرسنگی میمیرند، و بسیاری حتی پلت ها را به عنوان غذا نمیشناسند. اگر می خواهید از دانه به پلت تغییر دهید،لازم است که طی یک فرایند تدریجی این کار را انجام دهید. این معمولاً فرآیندی است که در طول زمان رخ می دهد، نه یک شبه.

​چه چیزی به پرندگان حیوان خانگی بدهید

در نهایت شما و دامپزشکتان باید نیازهای غذایی پرنده خود را تعیین کنید. برای بسیاری از پرندگان، رژیم غذایی شامل مجموعه ای از مواد غذایی است که به طور بالقوه شامل دانه ها و پلت ها می شود.

علاوه بر دانه ها و پلت ها، سبزی های برگدار، بسیاری از سبزیجات دیگر، برخی میوه ها، غلات و مغزها معمولاً بخشی از رژیم غذایی سالم پرندگان هستند. برای بسیاری از افراد، ایجاد یک رژیم غذایی متنوع، ممکن است دشوار و زمانبر به نظر برسد. اما شما میتوانید با یادگیری طرز تهیه خوراک های ترکیبی از برنامه غذایی برای پرندگان، تغذیه را آسانتر کنید. با خرد کردن مجموعه از سبزیجات و میوه های مفید، به سادگی به ترکیبی از غذاهای تازه و مغذی برای پرنده خود تهیه کنید  و برای وعده های غذایی آینده، آنرا منجمد کنید. به این ترتیب، لازم نیست هر روز نگران شستن و بریدن سبزیاجات و میوه ها باشید.

علاوه بر این، شما همچنین می توانید یاد بگیرید که برای پرنده خود انواع حبوبات و دانه ها را پخته و به عنوان یک غذای کامل به پرنده بدهید. این در اصل یک کاسرول است که شامل ترکیبی از غلات، دانه ها، سبزیجات و میوه هایی است که با هم مخلوط کرده و میپزید. سپس، درست مانند خرد کردن، پخت را به اندازه وعده غذایی برش دهید و بعد از این، آنها را فریز کنید تا هر بار بصورت تازه طبق برنامه به پرنده خود بدهید.

علاوه بر این، جوانه ها منبع خوب و غنی هستند که با یادگیری روش تهیه آنها، فواید زیادی که آنها دارند را به سلامتی پرنده خود را به حداکثر برسانید. فرآیند جوانه زدن باعث سوختن چربی در دانه می شود و همین امر سلامتی پرندرا تضمین می کند. هنگامی که چربی کاهش می یابد، دانه به سادگی یک نیروگاه کوچک از مواد مغذی می شود.

ضرب المثل "تو همان چیزی هستی که می خوری!" در مورد پرندگان نیز صدق می کند و یک رژیم غذایی مغذی و متنوع به پرنده همراه شما کمک می کند تا حد امکان سال های متمادی در کنار شما با سلامتی زندگی کند. 


جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید