سرکه سیب برای عروس هلندی، قناری، طوطی و پرندگان

سرکه سیب برای عروس هلندی، قناری، طوطی و پرندگان

چکیده

سرکه سیب یک مکمل عالی در پرورش عروس هلندی، قناری، سهره، طوطی سانان و سایر پرندگان زینتی بسیار کاربردی می باشد. برخی از پرورش دهندگان نمی دانند چگونه از مزایای آن استفاده حداکثری کنند. در این مقاله کاربردهای داخلی و خارجی سرکه سیب، فواید آن و نحوه استفاده از آن برای پرندگان خانگی توضیح داده می شود. استفاده از سرکه سیب برای درمان ورم روده و سرما خوردگی عروس هلندی و قناری استفاده می شود.

سرکه سیب برای عروس هلندی، قناری و سایر طوطی ها بی خطر است؟

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. استفاده از سرکه سیب برای عروس هلندی، مرغ عشق، قناری، طوطی ها و سایر پرندگان، فواید زیادی دارد و برای سلامتی آنها لازم است. با این حال، اغلب با اینکه پرندگانی مانند طوطی از آنها استقبال می کنند اما ما از مصرف آن برای پرنده غافل می شویم.
با اینکه بیشتر، مصرف سرکه سیب را بخاطر قابلیت ضد باکترایی و ضدعفونی آن می شناسیم اما این نوشیدنی مفید حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های C، E، B1، B2 و B6 است. سرکه سیب می تواند بیماری کبد چرب، نارسایی کلیوی را درمان کند، درد مفاصل، عفونت های قارچی و هجوم کنه ها را کاهش دهد. اما واضح است که همانطور که انسان ها برای مصرف سرکه سیب آن را همراه میوه ها و یا مایعات مصرف می کنند، برای پرندگان نیز لازم است که بصورت رقیق شده مصرف شود. چراکه مصرف با غلظت بالای آن باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش پرنده و همچنین اسهال پرنده نیز می گردد.بنابراین مصرف رقیق شده آن با دوز مصرفی که در ادامه توضیح خواهیم داد برای پرندگان از جمله طوطی سانان بسیار مفید می باشد.


برای استفاده از سرکه سیب برای پرندگان، می‌توانید یک قاشق چایخوری از آن را به آب آشامیدنی پرندگان اضافه کنید. این مقدار مناسب است برای جوجه‌ها و پرنده‌های بالغ به منظور افزایش ایمنی آنها و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف. همچنین، می‌توانید مقدار مشابهی از سرکه سیب را به آب حمام پرنده اضافه کنید تا پوست و پرهای آنها نرم و مرطوب شود.

به طور کلی، مصرف مقدار مناسب سرکه سیب برای پرندگان می‌تواند به بهبود سلامت آنها کمک کند. اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این ماده ممکن است به پرندگان آسیب بزند، بنابراین حتما قبل از استفاده، بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید.

طریقه مصرف سرکه سیب برای عروس هلندی، قناری و ...

طریقه و میزان مصرف برای کلیه پرندگان زینتی اعم از طوطی سانان، قناری، فنج و .... مشابه یکدیگر می باشد.بنابراین سرکه سیب را برای انواع پرندگان مانند عروس هلندی، کوتوله، مرغ عشق، گرینچیک، سهره، قناری و فنچ می توان استفاده نمود. درحالت معمول سرکه سیب به عنوان یک مکمل همیشگی بصورت هفتگی، هفته ای یک بار درون آب مصرفی آنها به نسبت 5 تا 10 قطره سرکه سیب در 100 سی سی آب می ریزند. 

در زمان حمام هفتگی یا آبتنی پرندگان می توانید بازای 500 سی سی آب (نیم لیتر ) یک قاشق چایی خوری سرکه سیب در آب آبتنی آنها بریزید که در بالا ذکر شد که شستشوی پرها پرنده با سرکه سیب مزایای بسیاری برای سلامت پوست و پرهای پرنده دارد. در نظر داشته باشید که بیشتر پرندگان هنگام آبتنی از آب آن نیز می نوشند بنابراین در صورتیکه آبتنی با سرکه سیب زیاد در اختیار پرنده قرار می دهید ، ضرورتی برای مصرف آن با آبخوری نمی باشد.

تذکر : نکته حائز اهمیت در خصوص تهیه سرکه سیب برای پرندگان، به هیچ وجه از سرکه سیب های صنعتی استفاده نکنید و حتما از سرکه سیب های طبیعی و خانگی برای پرندگان استفاده شود.

خواص و فوائد سرکه سیب برای پرندگان

در صورت ارگانیک بودن، ویتامین ها و مواد معدنی، اسیدهای ضروری و آنزیم ها را فراهم می کند.​سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

اکسیژن خون را افزایش می دهد .

به هضم غذا کمک می کند و به پاکسازی سموم در بدن پرنده کمک می کند.

به مدیریت یبوست و اسهال کمک می کند.

باکتری ها در دستگاه گوارش را کنترل می کند و از تکثیر بیش از حد مخمر جلوگیری می کند.

به چربی سوزی کمک می کند،  که البته فعالیت پرنده را نیز نیاز دارد.

استرس پرنده را کاهش می دهد.

طریقه مصرف سرکه سیب علاوه بر نوشیدن پرندگان

علاوه بر مصرف سرکه سیب برای پرندگان می توان در موارد زیر نیز از سرکه سیب استفاده نمود.

مضرات سرکه سیب برای قناری، عروس هلندی و ....

سرکه سیب جزء معدود مکمل های غذایی است که اکثر دامپزشکان و پرورش دهندگان در خصوص مزایای آن برای پرنده اتفاق نظر دارند اما با این حال توجه به این نکته بسیار مهم است که در زمان مصرف آن باید توجه به مصرف آن توسط پرنده داشته باشید چون ممکن است باعث پرهیز از مصرف آب توسط پرنده شود که ممکن است برای پرنده خطرناک باشد.

استفاده زیاد سرکه سیب برای پرندگان ممکن است منجر به مشکلات مختلفی شود، از جمله:


1. تحریک دستگاه گوارشی: مصرف زیاد سرکه ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارشی پرندگان شود، منجر به مشکلات هضم غذا گردد.

2. خسارت به مخاط: اسیدیته بالای سرکه ممکن است به مخاط دستگاه گوارشی پرندگان خسارت وارد کند و منجر به التهابات و زخم‌های داخلی شود.

3. مشکلات کلیوی: مصرف زیاد سرکه ممکن است باعث افزایش بار کاری بر کلیه‌های پرندگان شود و باعث ایجاد مشکلات کلیوی شود.

بنابراین، توصیه می‌شود که مصرف سرکه برای پرندگان با احتیاط و مقدار مناسب صورت گیرد .


چطور سرکه سیب را به پرنده بدهیم

طوطی‌هایی که طعم سیب و سایر میوه‌های اسیدی را دوست دارند از طعم سرکه سیب نیز لذت می‌برند، به شرطی که به اندازه کافی رقیق شده باشد و خیلی غلیظ نباشد. به طور مشابه، هنگامی که آن را آب مصرف می کنیم، اکثر طوطی ها متوجه سرکه سیب در آب خود نمی شوند. به خاطر داشته باشید که همه طوطی ها، طعم سرکه سیب را دوست ندارند. برای بعضی از پرندگان، خیلی تند یا ترش است در این صورت، می توانید سرکه را با آب بیشتری رقیق کنید تا ترشی آن کاهش یابد. با این حال، طوطی که آب خود را نمی نوشد، نه تنها از اثرات مثبت سرکه سیب بهره نمی برد بلکه ممکن است در خطر ننوشیدن آب نیز قرار بگیرد بنابراین مصرف سرکه سیب نباید منجر به نخوردن آب توسط پرنده شما گردد.


مقدار سرکه سیب برای جوجه عروس هلندی

یکی از مشکلات رایج جوجه های سرلاکی عروس هلندی و سایر طوطی سانان، عدم هضم سرلاک می باشد. بنابراین معمولا به وعده آخر سرلاک یک قطره سرکه سیب به ازای هر پرنده اضافه می کنند. سرکه سیب باعث هضم بهتر سرلاک می گردد و جلوی مشکلات رایج جوجه های سرلاکی را می گیرد. البته پیشنهاد می شود در صورتیکه از سرلاک با کیفیتی استفاده می کنید که جوجه سرلاکی براحتی سرلاک را هضم می کند نیازی به دادن سرکه سیب نمی باشد چون غالب سرلاک های طوطی ها با کیفیت، دارای آنزیم های مناسب برای هضم می باشند.

مصرف سرکه سیب برای درمان سرماخوردگی عروس هلندی


پایدار باشید

جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید

برای این محصول 1 نظر ارسال شده است.

علی اکبر
علی اکبر

خوردن سرکه سیب

باسلاگ به عروس هلندی یه مقدار سرکه سیب دادم از همون موقع نه میخونه نه حرف میزنه اول هم که بهش دادم هرچی غذااز قبل خورده بود را بالا آورد لطفا راهنمایی کنید ممنون
مدیر سایت
پاسخ مدیر
مدیر سایت

سرکه سیب برای عروس هلندی مفید است اما مصرف زیاد باعث مشکلاتی در هضم غذا ایجاد می کند. شما مجازید 5 قطره سرکه سیب در 100 سی سی آب در آبخوری بریزید.