تخم کافشه و خواص آن برای پرندگان

تخم کافشه و خواص آن برای پرندگان

چکیده

دانه کافشه یک نوع مفید اما نسبتاً غیر معمول از دانه پرندگان است، اما به دلیل تغذیه عالی و اینکه پرندگان آن را می خورند، به تدریج در بین پرندگان حیاط خلوت محبوبیت بیشتری پیدا می کند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانه های کافشه می تواند به پرنده ها کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا این دانه مکمل خوبی برای ایستگاه های تغذیه آنها است و چگونه می توانند آن را به بهترین نحو در منوی تغذیه پرندگان خود بگنجانند.

​درباره دانه کافشه (دانه های کافشه)

دانه های کافشه دانه های گیاه کافشه یک ساله Carthamus tinctorius هستند. کافشه با شکوفه های زیبای قرمز، زرد و نارنجی خود می تواند افزودنی جذاب برای باغ ها باشد. با این حال، شکل پیازی، خار مانند و شاخ و برگ های نازک این گیاه، می تواند باغبانانی را که گل های آراسته بیشتری را در محوطه سازی خود ترجیح می دهند، منصرف کند. از سوی دیگر، دانه ها برای پرندگان ایده آل هستند و کافشه به عنوان محصول در بسیاری از مناطق از جمله ایالات متحده، کانادا، هند، مکزیک، اتیوپی، چین، آرژانتین و قزاقستان کشت می شود.

کافشه به آب و هوای خشک با بارندگی فصلی نیاز دارد و بیشتر محصولات کافشه برای روغن دانه ها و رنگ های گیاه کشت می شود. با این حال، کشت بذر پرندگان در حال رشد است، زیرا پرورش دهندگان پرندگان به ارزش و مفید بودن این بذر پی برده اند.


به عنوان دانه پرنده، دانه های کافشه کمی کوچکتر از دانه های آفتابگردان روغنی سیاه هستند اما از نظر شکل مخروطی مشابه هستند. آنها دانه های سفید رنگ هستند و دارای پروتئین، چربی و فیبر بالایی هستند که می توانند تغذیه عالی را برای بسیاری از پرندگان مختلف حیاط خلوت فراهم کنند.


​پرندگانی که دانه های کافشه می خورند

در حالی که کافشه اولین انتخاب بذر برای پرندگان نیست و به عنوان دان اصلی محسوب نمی شود اما پس از معرفی این بذر، شما به آن علاقه مند می شوید. کارشناسان برای گونه های پرندگانی زیر پیشنهاد می دهند که به طور منظم از دانه های کافشه تغذیه کنند :

  • ​جوجه های کلاه سیاه
  • گروس منقارهای سر سیاه
  • جیزهای آبی
  • جوجه های کارولینا
  • دارکوب پرزدار
  • گروس منقار عصرانه
  • فنچ های خانگی
  • بانگ های نیلی
  • کبوترهای عزادار
  • کاردینال های شمالی
  • فنچ های بنفش
  • دارکوب شکم قرمز
  • گروس منقار سینه رز
  • تافت تافتی
  • آجیل سینه سفید

گونه های دیگر پرندگان نیز ممکن است از دانه های کافشه نمونه برداری کنند، اما بهترین ویژگی این دانه ها پرندگانی نیستند که آنها را می خورند، بلکه پرندگانی هستند که نمی خورند. دانه های کافشه طعم تلخ و شکل متفاوتی نسبت به انواع دیگر پرندگان دارند و دانه های کافشه، سیاه پرندگان و سارهای اروپایی معمولاً این دانه ها را رها می کنند. این امر کافشه را به یک مکمل ایده آل برای ایستگاه های تغذیه تبدیل می کند که در آن این "پرندگان قلدر" ممکن است بر تغذیه کننده ها غالب شوند. بسیاری از سنجاب‌ها از دانه‌های کافشه اجتناب می‌کنند و مزاحم تغذیه‌کننده‌هایی که در آن کافشه عرضه می‌شود، نمی‌شوند، اگرچه سنجاب‌ها این دانه را ترجیح می‌دهند. بافل ها و سایر مراحل برای محافظت از سنجاب تغذیه کننده پرندگان هنوز هم اقدامات احتیاطی عاقلانه برای جلوگیری از سوء استفاده آفات از تغذیه کننده ها هستند.


نحوه تغذیه دانه های کافشه

از آنجایی که بسیاری از پرندگانی که کافشه را ترجیح می‌دهند، گونه‌های بزرگ‌تری هستند که به فضای مناسب برای نشستن نیاز دارند، بهتر است دانه‌های کافشه را در قیف‌های بزرگ، لوله‌ها یا سکوها عرضه کنند. هر تغذیه کننده ای که بتواند دانه های کامل آفتابگردان را در خود جای دهد برای عرضه تخمه کافشه نیز مناسب خواهد بود. انداختن مقداری از بذر روی زمین در نزدیکی بوته‌ها و مناطق سرپناه نیز می‌تواند راه خوبی برای تهیه آن به پرندگان زمین‌خوار مانند کبوتر و بلدرچین باشد.

از آنجایی که دانه‌های کافشه نسبت به دانه‌های آفتابگردان آشناتر به نظر می‌رسند و طعمشان متفاوت است، ممکن است پرندگان کمی طول بکشد تا به این غذای جدید عادت کنند. مخلوط کردن مقادیر کمی از دانه کافشه در مخلوط دانه پرنده یا با دانه آفتابگردان روغنی سیاه می تواند پرندگان را وسوسه کند تا دانه جدید را امتحان کنند. نسبت کافشه به آفتابگردان با پذیرش غذای جدید به تدریج قابل تغییر است. در ابتدا، پرندگان باید برای مقداری ریخت و پاش آماده شوند زیرا پرندگان برای رسیدن به آشناترین دانه‌ها، مخلوط را مرتب می‌کنند، اما حذف غذاهای جایگزین می‌تواند پرندگان را تشویق کند چیز جدیدی را امتحان کنند.



از کجا بذر کافشه بخریم

دانه‌های کافشه اغلب در بخش‌های کوچک تغذیه پرندگان در فروشگاه‌های مواد غذایی یا سایر خرده‌فروش‌های بزرگ در دسترس نیستند، اما فروشگاه‌های حیوانات خانگی و فروشگاه‌های پرندگان وحشی معمولاً این غذای منحصربه‌فرد را ذخیره می‌کنند. خرده فروشان آنلاین بذر پرندگان نیز کافشه را عرضه می کنند، اغلب با نرخ های تخفیف عمده که مقرون به صرفه تر از خرید بذر از امکانات محدود است. اگر دانه‌های کافشه مستقیم در دسترس نباشند، اغلب می‌توان آن را در مخلوط‌های «کاردینال ترکیبی» یافت که حاوی نسبت بیشتری از دانه‌های کافشه نسبت به سایر مخلوط‌ها هستند. مخلوط‌های باکیفیت دانه‌های پرنده معمولاً حاوی مقداری کافشه نیز می‌باشند، اگرچه مخلوط‌های ارزان‌تر و متنوع‌تر بعید است که هیچ یک از این دانه‌ها را در خود داشته باشند.

همچنین می‌توان کافشه را به‌عنوان بخشی از باغ پرندگان پرورش داد و اجازه دادن به این گل‌های دانه‌دار به‌طور طبیعی برای بذر، منبع غذایی آماده‌ای برای پرندگان جوینده فراهم می‌کند. کافشه را در یک منطقه آفتابی و با زهکشی خوب بکارید و فقط از حداقل آب استفاده کنید، زیرا در آب و هوای خشک و شرایط خشک بهترین رشد را دارند. این گل‌ها یکساله هستند، اما اجازه دادن به سر بذر روی ساقه‌ها می‌تواند به برخی از دانه‌ها اجازه ریزش بدهد و به طور طبیعی منطقه را برای رشد سال بعد دوباره بذرکاری کند.

دانه‌های کافشه مغذی و محبوب، گزینه‌ای عالی برای بسیاری از پرندگان حیاط خلوت هستند، در حالی که شکل غیرعادی و طعم تلخ آن‌ها می‌تواند پرندگان و سنجاب‌های کمتر خوش‌آمد را منصرف کند. این باعث می‌شود که آن‌ها یک مکمل مفید برای بسیاری از ایستگاه‌های تغذیه پرندگان باشند، و پرندگان همیشه قدردان یک خوراکی جدید و خوشمزه هستند.


جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید