عروس هلندی و مشکلات تخم مستی یا هرز

عروس هلندی و مشکلات تخم مستی یا هرز

چکیده

در کنار جذابیت های زیادی که عروس هلندی نسبت به سایر پرندگان به ویژه طوطی سانان دارد، آمادگی عروس هلندی برای تولید مثل در فضای قفس و خانه نسبت به سایر طوطی سانان بزرگتر مانند ملنگو و کاسکو خیلی بیشتر است. این امر، باعث شده که به پرورش عروس هلندی توجه بیشتری شود و در نتیجه شاهد حضور عروس هلندی به عنوان یک پرنده خانگی در فضای خیلی از خانه ها باشیم. هر چند این حس آرامش برای تولید مثل برای عروس هلندی مشکلاتی را نیز به همراه دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تخم گذاری عروس هلندی در قفس

آنچه مسلم است عروس های هلندی نسبت به سایر طوطی سانان در شرایط قفس و اسارت به راحتی تولید مثل می کنند کارشناسان علت آن را اینطور تحلیل می کنند که با توجه به اینکه عروس های هلندی از سرزمین های خشک استرالیا هستند و به همین دلیل، زمانی که آب کافی برای رشد گیاهان وجود دارد، سعی می کنند جفت گیری و اقدام به تولید مثل کنند تا در این دوره که فراوانی غذا است بتوانند به جوجه های خود غذا بدهند. این احساس امنیت در خصوص وجود آب و خوراک کافی در قفس و اسارت نیز برای پرورش عروس هلندی ها به خوبی کار می کند. این احساس، احتمالاً کمک کرده که عروس های هلندی در قفس به آسانی پرورش یابند و یکی از پرندگان خانگی و همدم بسیاری از ما انسان ها شوند.


تخم مستی عروس هلندی

اما احساس آرامش زیاد، با دسترسی به غذا و آب فراوان، برای عروس هلندی ماده، در بعضی وقت ها مشکل ساز شده و سیستم بدنی آنرا ترغیب می کند حتی بدون داشتن جفت اقدام به تخم گذاری کند. واقعیتی که در طبیعت وحشی به ندرت و یا اصلا اتفاق نمی افتد. بنابراین عروس هلندی ماده بدون داشتن جفت، تخم می گذارد که البته این تخم ها بدون نطفه بوده و هیچگاه جوجه نمی شود که در اصطلاح عامیانه به این تخم ها، تخم مستی یا هرز گفته می شود.

جالب است بدانید به عنوان بخشی از مقدمه فرآیند تولید مثل، عروس هلندی ماده ممکن است به طرقی خود را تحریک و یا ارضاء کند. عروس هلندی ماده در حالی که در گوشه ای از قفس نشسته، دم خود را بالا می آورد، بال های خود را کمی پایین می آورد و صداهای خاصی از خود صادر می کند. او همچنین ممکن است اجازه دهد یک اسباب بازی یا اشیاء آویزان دیگر در پشت او قرار گیرند و صداهای مشابهی را ایجاد کند. به نظر می رسد این جسم خارجی، حجم و وزن جنس نر را شبیه سازی کند که در طول فرآیند جفت گیری از طرف عروس ماده روی کمر او گذاشته می شود. 
حتی در مواردی عروس هلندی ماده فاقد جفت بود به او اجازه دهید که روی تخم مرغ ها بخوابد تا زمانی که از هتچ تخم ها ناامید شود، که ممکن است 1-3 هفته طول بکشد. در صورتیکه فوراً تخم ها را بردارید، به او انگیزه برای تخم گذاری بیشتر می دهید که این برای سلامتی عروس هلندی ماده اصلا خوب نیست .

راه های جلوگیری از تخم مستی

این نوع تخم گذاری که عروس هلندی ماده بدون نر باشد برای عروس هلندی ماده خطراتی هم دارد. چراکه هر دوره تخم گذاری توان جسمی عروس هلندی را تحلیل می دهد و در ادامه باعث ضعف بدنی عروس هلندی می گردد. برای جلوگیری از این امر، می توانید کارهای زیر را انجام دهید تا روند تخم گذاری آن را تا تهیه یک کاکوتیل نر به تعویق بیندازید : 

  • نور روز او را به کمتر از 10 ساعت کاهش دهید. فرصت زیاد در روز برای عروس هلندی، انگیزه تخم گذاری آن را افزایش می دهد.​
  • اطراف جایی را که او برای تخم گذاری انتخاب می کند تغییر دهید مثلا لانه را از دسترسی آن خارج نمایید.
  • فضای قفس و لوازم قفس را تغییر دهید و یا لوازم را جابجا کنید یا وسایل و اسباب بازی ها تعویض کنید.
  • لوازم پیرامون قفس مانند مبلمان یا لوازم آنرا تغییر دهید.
  • اگر لوازمی در قفس است که او با آن ارتباط جسمی برقرار می کند تغییر دهید.
  • نوازش کردن روی پشت او را کاهش دهید که می تواند این تخم گذاری را نیز تحریک کند.​


جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید

برای این محصول 1 نظر ارسال شده است.

،،،،،،
،،،،،،

،،،،،،

من عروس هلندیم ماهی یک بار چند تا میزاره من خیلی نگرانشم اما بعد اصلا به تخم اهمیت نمیده
مدیر سایت
پاسخ مدیر
مدیر سایت

لازم است که برای پرنده جفت تهیه کنید. در صورتیکه نخواهید براش جفت تهیه کنید ، می تونید با اسباب بازی سرگرمش کنید.