همه چیز درباره قناری

همه چیز درباره قناری

چکیده

قناری یک افسونگر کوچک است که معمولاً اولین پرنده پیشنهادی برای مبتدیان است. این فنچ کوچک این قدرت را دارد که بیشتر مردم را به قناری بازهای مادام العمر تبدیل کند. این پرنده همدم دلپذیر با خلق و خوی شاد است. محتوای خود را با آهنگی دلنشین که ملایم و دلنشین است منتقل می کند. قناری به دقت پرورش داده شده است تا در رنگ ها، اندازه ها و انواع آواز در دسترس باشد. قناری ها پرندگان ارزان قیمتی هستند که تقریباً در هر فروشگاه حیوانات خانگی می توانید آنها را تهیه کنید.

بررسی اجمالی گونه ها

  • نام‌های رایج: قناری، قناری اهلی
  • نام علمی: Serinus canaria domestica
  • اندازه بالغ: 4 3/4 تا 8 اینچ، 
  • وزن : کمتر از 1 اونس
  • طول عمر : 5 تا 15 سال


زیستگاه و تاریخچه

قناری وحشی یک فنچ کوچک است که بومی جزایر ماکارونزی آزور، مادیرا و جزایر قناری است. این پرنده که از قرن هفدهم در قفس پرورش داده شد، پس از فتح جزایر ماکارونزیا در سال 1478، از طریق ملوانان اسپانیایی وارد اروپا شد. قناری هایی که در فروشگاه های حیوانات خانگی فروخته می شوند، اکنون از نظر ژنتیکی با اجداد قناری وحشی خود تفاوت های زیادی دارند.

قناری ها به راحتی با گونه های دیگر فنچ ها و سایر انواع نژاده های قناری تولید مثل می کنند. این هیبریداسیون باعث تولید قناری های منحصر به فرد می شود. به عنوان مثال، قناری های قرمز از پرورش قناری های اهلی با سیسکین قرمز، یک فنچ آمریکای جنوبی به وجود آمدند.



​خلق و خوی

قناری‌ها از بودن در کنار مردم لذت می‌برند، اما علاقه ای به ارتباط نزدیک و دستی شدن مانند طوطی‌ها ندارند. قناری ها پرندگان باهوشی هستند. بسیاری از صاحبان می توانند قناری خود را طوری آموزش دهند که روی دستانشان بنشیند، به سمت آنها حرکت کنند یا پرنده را هدایت کنند تا در اتاق پرواز کند. آموزش پرندگان جوان آسان‌تر است، اما می‌توانید اکثر قناری‌ها را با صبر کافی و تمرین مداوم رام و تربیت کنید.

قناری پرنده ای نسبتاً منزوی است اگر به تنهایی در قفس نگهداری شود، تنها نخواهد شد. همچنین می تواند در محیط پرندگان با سایر پرندگان کوچک همزیستی کند. اگر فقط دو قناری نر را با هم در یک قفس نگهداری کنید آنها به احتمال زیاد با هم دعوا خواهند کرد.


گفتار و آواز

قناری آوازخوان یکی از محبوب ترین انواع قناری است. قناری های آوازخوان، به ویژه نرها، برای آواز خواندن پرورش داده می شوند. محبوب ترین انواع آن عبارتند از واترسلیگر، غلتک آلمانی، سینگر روسی، تیمبرادوی اسپانیایی و سینگر آمریکایی. قناری‌های ماده بیشتر با صدای جیر جیر صدا می‌کنند، در حالی که نرها می‌توانند آوازها و انواع چه چه را بخوانند. قناری ها در دوره پر ریزی خود اصلا آواز نمی خوانند.



​رنگ ها و نشانه های قناری

قناری وحشی در قسمت اعظم بدنش به رنگ زرد متمایل به سبز و قسمت زیرین آن زرد است. با توجه به پرورش انتخابی قناری های اهلی، قناری ها در مجموعه ای از رنگ های روشن از جمله نارنجی، سفید، قرمز و زرد وجود دارند. زرد رایج ترین رنگ برای قناری اهلی است.


​مراقبت از قناری

یک قناری تنها به قفسی نیاز دارد که حداقل 50 سانتیمتر عرض و طول داشته باشد. این پرندگان دوست دارند در اطراف پرواز کنند، بنابراین در صورت امکان، قفسی بلندتر از عرض آن به آنها بدهید تا فضای پروازی مورد نظر آنها را فراهم کند. قناری حیوان خانگی هرگز نباید بال هایش را قیچی شود(یعنی پرهای بلند آن را کوتاه کنید). برای ورزش نیاز به پرواز دارد. میله‌های قفس باید نسبتاً نزدیک به هم قرار گیرند (حداکثر فاصله از 1/2 اینچ) تا از گیر کردن سر پرنده در بین میله‌ها جلوگیری شود. تمیز کردن قفس های میله ای راحت تر از قفس های چوبی است.

نشیمن های چوبی با قطرهای مختلف (از یک  سانتیمتر ت دو سانتیمتر) باید در داخل قفس قرار داده شوند تا مکان هایی برای استراحت قناری شما و ورزش کردن پاهایش فراهم شود. با یک تیغه اره یا چاقوی کاربردی، روی صندلی های گرد صاف بریدگی کنید تا سطح سوف کمی زبر شود و لیز نخورند. این بریدگی ها باعث می شود که میله ها راحت تر در دست بگیرند. انواع برجستگی کمک می کند تا پای پرنده شما صاف بماند. از استفاده از روکش های صیغلی خودداری کنید. آنها می توانند به پای قناری شما آسیب برسانند.

قناری ها پرندگان مقاومی هستند که می توان آنها را در دمای اتاق نگهداری کرد، اما قفس را از هواکش، تهویه هوا و پنجره هایی که نور مستقیم خورشید را دریافت می کنند دور نگه دارید (قناری ممکن است بیش از حد گرم شود). اگر متوجه شدید که دهان قناری باز شده و بال‌هایش از بدنش فاصله گرفته است، نشانه گرمازدگی آن است. اگر می بینید که پرنده زیاد پف کرده است، این می تواند نشانه آن باشد که پرنده سردش است.

حداقل سه یا چهار بار در هفته یک ظرف آب کم عمق یا یک حمام مخصوص خریداری شده در فروشگاه حیوانات خانگی تهیه کنید تا پرنده در آب خیس شود یا در آب بچرخد.

قفس را در شب بپوشانید - قناری ها به استراحت نیاز دارند و اگر چرخه نور/تاریکی تقریبی با شرایط طبیعی داشته باشند بهترین کار را خواهند کرد. بیدار نگه داشتن قناری ها در اواخر شب با نور مصنوعی سالم نیست. می تواند آنها را تحت فشار قرار دهد.


​مشکلات رایج سلامتی

مشکلات نادر سلامتی که قناری ها را تحت تأثیر قرار می دهد معمولاً به دلیل رژیم غذایی نامناسب، قفس کثیف یا آبریزش است. پرندگان بیمار می توانند خیلی سریع وزن کم کنند و بمیرند، بنابراین اگر پرنده دچار طاسی، پوسته پوسته شدن پاها، اسهال، یبوست یا بی حالی شد، فوراً از دامپزشک کمک بگیرید. قناری ها به کیفیت هوا حساس هستند، بنابراین در اطراف آنها سیگار نکشید و آنها را در اتاق هایی که بخارهای پخت و پز یا بخارات ناشی از حلال ها وجود دارد نگهداری نکنید.

قناری ها به ویروس ها، قارچ ها و باکتری های خاصی حساس هستند. آنها می توانند چندین عفونت قارچی قابل درمان مانند عفونت مخمر معده پرندگان، کاندیدیازیس و کلامیدیا را دریافت کنند. سایر عفونت‌های باکتریایی که می‌توانند قناری‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، کف پا است که باعث تورم و ضایعات پا می‌شود. مایکوپلاسما، یک بیماری قابل درمان که باعث ترشح چشم و بینی می شود. و سل، یک بیماری تنفسی غیرقابل درمان و کشنده.

ویروس هایی که قناری ها را می کشند عبارتند از: آبله پرندگان و ویروس پلیوما. آسپرژیلوس معمولاً یک عفونت قارچی کشنده است، اما در برخی موارد ممکن است به درمان ضد قارچی پاسخ دهد.

رژیم غذایی و تغذیه

قناری های خانگی را با یک مخلوط دانه با کیفیت خوب که همه ویتامین ها را داشته باشد و برای قناری ها طراحی شده است تغذیه کنید (برای مثال ارزن ریز و کتان مرغوب).  پوسته دانه های خورده شده را که روزانه روی دان ها را می پوشاند از دان ها، جدا کنید. برای اینکار دان ها را داخل یک الک بریزید و پوسته ها را فوت کنید. قناری شما نیاز به دسترسی آسان به غذای خود دارد. می توانید غذای پلت قناری را نیز تهیه کنید و به آن در کنار دان ها بدهید، اما به اندازه دانه ها خوش طعم نیست. یک ظرف پلت را به همراه یک ظرف دانه به عنوان گزینه غذایی در قفس بگذارید.
به قناری خود مکمل های سبزی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، قاصدک، اسفناج، کرفس، نخود فرنگی و شاهی و مقدار کمی سیب، پرتقال، انگور، موز یا خربزه را به صورت روزانه پیشنهاد دهید. تکه هایی از تخم مرغ آب پز شده را به عنوان مکمل پروتئین تهیه کنید.
قناری شما باید همیشه آب شیرین داشته باشد. حتی یک روز بدون آب می تواند قناری را تلف کند.


​ورزش

قناری ها باید در اطراف حرکت کنند. شلوغی را در قفس به حداقل برسانید تا فضایی برای حرکت از یک سو به سمت دیگر برای آن فراهم کنید. برخلاف طوطی‌هایی که به مواد غنی‌سازی زیادی نیاز دارند، قناری فقط با یک اسباب‌بازی، آینه یا شاخه در قفسش خوب است. اگر پرنده شما از حمام پرنده استفاده می کند، برایش بطور مرتب هفتگی امکان حمام کردن را فراهم کنید.  یک تاب، زنگوله، یا اسباب‌بازی‌های چوبی آویزان را به عنوان یک چیز خاص پیشنهاد دهید.

هنگامی که پرنده به شما عادت کرد، اجازه دهید پرنده یک بار در روز بیرون بیاید تا در اتاق پرواز کند. فقط به یک ساعت زمان پرواز نیاز دارد. به طور کامل بر زمان قفس بیرونی آن نظارت کنید. تمام پنجره ها را بسته نگه دارید، پنکه های سقفی را خاموش کنید و سایر حیوانات خانگی را از اتاق دور نگه دارید.


جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید