برنامه جایگزین کردن پلت بجای دان در پرندگان و طوطی ها

برنامه جایگزین کردن پلت بجای دان در پرندگان و طوطی ها

چکیده

رژیم غذایی تمام دانه برای اکثر انواع پرندگان خانگی، به ویژه گونه های طوطی، نامتعادل و ناسالم است. آنها اغلب آنچه را که می خواهند انتخاب می کنند و بقیه را نمی خورند. رژیم های غذایی فرموله شده با به بعبارتی پلت ها به طور فزاینده ای در دسترس هستند و اکنون برای گونه های مختلف بطور خاص طراحی می شوند. در حالت ایده آل، این باید بخشی (و نه همه) از رژیم غذایی اکثر پرندگان خانگی را تشکیل دهد. از نظر فنی، اصطلاح "رژیم های غذایی فرموله شده" از اصطلاح "پلت" دقیق تر است، زیرا این رژیم ها به اشکال مختلفی از جمله پلت، کرامبل، ناگت و غیره موجود هستند. بسیاری از پرندگان نسبت به تغییر به پلت ها علاقه چندانی ندارند، اما با صبر و پشتکار، تقریباً هر پرنده ای در نهایت رژیم غذایی پلت را می پذیرد. تغییر ذائقه به پلت ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد و ممکن است برای این کار به استراتژی های زیر مورد نیاز باشد.

سلامت و امنیت

اولین نکته های که در فرایند تغییر رژیم غذایی به پلت بایستی در نظر بگیرید و بسیار اهمیت دارد اینست که هرگز سعی نکنید پرنده خود را گرسنه نگه دارید تا پلت بخورد. این می تواند برای پرنده شما خطرناک و بسیار استرس زا باشد. در صورت امکان، باید وزن بدن پرنده خود را در طول دوره انتقال کنترل کنید تا مطمئن شوید که کاهش وزن رخ نمی دهد. از تغییر رژیم برای پرنده بیمار خودداری کنید. این را فقط در صورتی امتحان کنید که پرنده شما سالم است. تعداد مدفوع و وزن بدن پرنده را به دقت کنترل کنید. اگر تعداد مدفوعات در حال کاهش است و وزن بدن پرنده بیش از 10 درصد در یک هفته کاهش می یابد، از غذاهای جدید صرف نظر کنید و بیشتر از رژیم غذایی قدیمی استفاده کنید.


تسهیل انتقال

اگر پرنده جوانی را پرورش می دهید، در اسرع وقت آن را با پلت شروع کنید. معمولاً پرندگان جوان‌تر نسبت به پرندگان مسن‌تر که ممکن است که قبلا مسیر تغذیه ای آنها شکل گرفته است، تمایل بیشتری به امتحان غذاهای جدید دارند. اگر پرنده شما به انواع غذاها عادت ندارد، ممکن است بخواهید قبل از معرفی پلت، روی معرفی برخی سبزیجات جدید و سایر غذاها کار کنید. عادت دادن پرنده به طعم ها و بافت های جدید ممکن است به انتقال به یک رژیم غذایی فرموله شده کمک کند. می توان غذاهای جدید دیگری را همراه با پلت معرفی کرد، اما از غرق کردن پرنده با چیزهای جدید در یک زمان خودداری کنید.

​نکات

با انواع مختلف پلت ها آزمایش کنید. برخی از پرندگان ترجیحات زیادی برای اشکال یا اندازه های مختلف پلت ها، بافت ها یا طعم ها دارند. ببینید آیا فروشگاه حیوانات خانگی شما نمونه های کوچکی از پلت های مختلف را ارائه می دهد یا خیر.

  • سعی کنید پلت‌ای را انتخاب کنید که رنگ‌ها یا طعم‌های مصنوعی کمی دارد یا اصلاً وجود ندارد.​
  • مقداری از پلت ها را ریز آسیاب کنید و روی دانه های معمولی پرنده یا خوراکی مورد علاقه خود بپاشید تا طعم پلت ها را به پرنده جلب کنید.
  • سعی کنید پلت ها را مرطوب کنید، شاید بیشتر مزه کند. اما پلت های مرطوب شده را پس از چند ساعت به دلیل خطر فساد بردارید.
  • سعی کنید پلت ها را با دست تغذیه کنید تا پرنده شما فکر کند که آنها یک خوراکی هستند.
  • اجازه دهید پرنده‌تان ببیند که شما مقداری از غذای جدید را می‌خورید. آنها ممکن است بیشتر وسوسه شوند که فکر کنند این یک رفتار انسانی است.
  • هنگام تغذیه پلت ها ممکن است تغییری در مدفوع (رنگ، بافت) ایجاد شود که طبیعی است.

​تعیین مقدار غذا

اندازه گیری کنید که پرنده شما در یک روز چقدر می خورد (مقدار داده شده منهای مقدار باقی مانده در پایان 24 ساعت). مقادیری که هر روز به مدت هفت روز خورده اید را جمع کنید، سپس بر هفت تقسیم کنید تا میانگین مصرف روزانه را بدست آورید. این میانگین روزانه مقدار کل دانه و پلت (ترکیب) برای تغذیه در هر روز را تعیین می کند. در طول تعویض، به تدریج مقدار دانه تغذیه شده را کاهش می دهید و میانگین مصرف روزانه را با پلت ها جبران می کنید.

​برنامه برای انتقال

در حالت ایده‌آل، پرنده شما به راحتی پلت‌های جدید را می‌پذیرد و می‌توانید به سرعت با استفاده از برنامه‌ای مانند این تغییر را انجام دهید:

  • هفته اول: 75 درصد از مصرف روزانه محاسبه شده را در دانه ها تغذیه کنید و 25 درصد دیگر را با پلت جایگزین کنید.​
  • هفته دوم: 50 درصد از مصرف روزانه را به صورت دانه و 50 درصد را به صورت پلت تغذیه کنید.​
  • هفته سوم: 25 درصد از مصرف روزانه را به صورت دانه و 75 درصد را به صورت پلت تغذیه کنید.
  • هفته چهارم: برای طوطی های بزرگتر، اجزای بذر را حتی بیشتر کاهش دهید.​

برای پرنده‌های که سختگیر هستند، ممکن است نیاز باشد که سوئیچ بسیار تدریجی‌تر باشد. برای پرنده معمولی که عادت به خوردن پلت ندارد، ممکن است لازم باشد موارد زیر را امتحان کنید:

  • اول صبح یک ظرف حاوی پلت ارائه دهید.
  • چند ساعت بعد، مخلوط دانه ها را ارائه دهید، اما تنها 10 درصد از دانه ها را جایگزین یک رژیم غذایی فرموله کنید. پلت ها را با دانه مخلوط کنید تا پرنده مجبور شود دور پلت ها کار کند تا به دانه برسد. ممکن است بخواهید مقداری از پلت ها را آسیاب کنید و روی دانه بپاشید تا پرنده بتواند به طعم رژیم غذایی فرموله شده عادت کند.
  • هنگامی که پرنده شما حداقل پلت ها را امتحان کرد، شروع به کم کردن دانه کنید و پلت ها را به تدریج افزایش دهید تا به مقدار دلخواه برسید.
  • اگر پرنده شما هنوز تمایلی ندارد، می توانید مخلوط بذر را تنها برای یک یا دو ساعت، چند بار در روز، با یک ظرف از پلت ها همیشه در دسترس قرار دهید.
  • صبور باشید. برای پرندگان سرسخت، تغییر تدریجی ممکن است هفته ها طول بکشد تا ماه ها.
  • اگر پرنده شما در دسته سرسخت قرار دارد، وزن آن را به دقت زیر نظر داشته باشید (در یک ترازو دقیق کوچک تهیه کنید و به طور منظم وزن کنید).


​موفقیت ممکن است

برای طوطی‌های کوچک‌تر ، زمانی که به رژیمی دست یافتید که فقط 25 درصد دانه (25 درصد دانه، 50 درصد پلت و 25 درصد غذاهای تازه) دارد، موفق شده‌اید! برای طوطی‌های بزرگ‌تر، کمی بیشتر دانه‌ها را کم کنید تا رژیم غذایی به طور کلی فقط حدود 10 درصد دانه باشد (با حدود 50 تا 60 درصد پلت و بقیه از غذاها و خوراکی‌های تازه تشکیل شده است).

ایجاد سوئیچ ممکن است دشوار، دلسرد کننده و زمان بر باشد (تا زمانی که پرنده شما آنها را نپذیرد، پلت های هدر رفته را در نظر نگیریم). فقط به یاد داشته باشید، تلاش شما ارزش آن را دارد و با یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، یک پرنده سالم پاداش خواهید گرفت.


جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید