علائم و نشانه های بیماری در پرندگان-عروس هلندی و طوطی ها

علائم و نشانه های بیماری در پرندگان-عروس هلندی و طوطی ها

چکیده

بسیاری از صاحبان جدید پرندگان ممکن است علائم بیماری پرندگان را ندانند و پرندگان اغلب در پنهان کردن آنها خوب عمل می کنند. چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها باشید تا بهترین شانس را برای نجات حیوان خانگی خود از یک بیماری تهدید کننده زندگی داشته باشید. اگر پرنده شما هر یک از این علائم را نشان داد، در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

​نشانه های بیماری

پرندگان موجوداتی حساس و باهوش هستند و به فعالیت های روزانه، رفتار و نگرش کلی خود توجه زیادی دارند.همین هوش آنها باعث می شود که سعی کنند علائم بیماری را در خود پنهان کنند. اگر مشکوک هستید که چیزی در پرنده شما مشکوک می آید، بهتر است قبل از بدتر شدن اوضاع با دامپزشک خود صحبت کنید. به عنوان یک صاحب پرنده، علائم مشترکی وجود دارد که باید همه در رادار شما باشد.


​فضله پرنده

نظارت بر مدفوع پرنده کار خوشایندی  نیست، اما آنها این مسئله به وضوح نشان دهنده مشکلات جسمی و حتی روحی پرنده می باشد، تغییر رنگ، حجم، شکل آن مهم است  برای مثال قهوه ای زنگ زده یا سیاه قیری رنگ ، شرایط طبیعی برای پرنده نمی باشد که اینها می توانند نشانه هایی از خونریزی داخلی یا سایر مشکلات جدی باشند. به هرگونه تغییر عمده در قوام مدفوع پرنده خود توجه کنید. خواه خیلی آبریزش کنند یا خیلی سفت، می توانند برای حیوان خانگی شما عوارض ایجاد کنند. جالب است بدانید مهم ترین راهکار برای تشخیص وضعیت جسمی پرنده توسط دامپزشک نیز ، بررسی وضعیت فضله و مدفوع پرنده می باشد بنابراین در شرایطی که لازم شد برای معاینه نزد دامپزشک بروید بهتر است که شرایط قفس را تغییر ندهید تا دامپزشک بتواند وضعیت جسمی پرنده را از روی فضله بهتر بررسی کند.


​پرهای ژولیده و پف کرده 


پرندگانی که برای مدت طولانی با پرهای نامرتبط و پف کرده می نشینند اغلب بدلیل مشکلات تنفسی یا سایر اختلالات قرار گرفت اند. اگر بیش از یک روز یا بیشتر پرنده خود را در این شرایط مشاهده کردید، باید در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.


کاهش وزن

کاهش وزن می تواند برای سلامت پرنده مخرب باشد، نه تنها از نظر کاهش قدرت بدنی، ضعف در اندام ها را نیز باعث می شود. پرنده خود را به طور منظم وزن کنید تا متوجه شوید که آیا حیوان خانگی شما در حفظ وزن خود مشکل دارد یا خیر. هر چند این مسئله تا درصدی قابل قبول است اما کاهش وزن در دراز مدت می تواند مشکلاتی برای پرنده ایجاد کند.


چشم های قرمز یا ملتهب، یا آبریزش از بینی یا چشم

مغز پرنده شما همان چیزی است که ممکن است به عنوان بینی آن در نظر بگیرید. این تکه کوچک بالای منقار است که سوراخ های بینی را نگه می دارد. به غلات پرنده خود بسیار توجه کنید. اگر قرمزی، التهاب یا ترشح را مشاهده کردید، احتمال زیادی وجود دارد که حیوان خانگی شما سرما خورده است و یا بیمار دیگری دارد. دقت کنید که در مسیر دامپزشکی آنرا بسته و گرم نگه دارید. به همین ترتیب، اگر چشمان پرنده شما کدر به نظر می رسد یا ترشحاتی از آنها می آید، ممکن است پرنده تحت تاثیر یک اختلال تنفسی، عصبی یا عضلانی قرار گرفته است.


​کاهش اشتها

پرندگان متابولیسم بسیار بالایی دارند، بنابراین ضروری است که هر روز تغذیه کافی دریافت کنند. اگر پرنده شما غذا خوردن را متوقف کرد و شروع به کاهش وزن کرد، ممکن است نشانه ای از انسداد روده یا نهفتگی باشد، در این صورت بدون کمک پزشکی ممکن است خیلی سریع از دست برود. اطمینان حاصل کنید که هر روز ته قفس پرنده خود را تمیز کنید. قبل از اینکه به آن غذا بدهید این یک راه آسان برای نظارت بر مصرف غذا و همچنین تغییرات در مدفوع فراهم می کند.


​تنفس با دهان باز

مشکلات تنفسی از شایع ترین بیماری های پرندگان و متاسفانه جدی ترین آنهاست. اگر می بینید که پرنده خود در حال استراحت با دهان باز نفس می کشد، این احتمال وجود دارد که نه تنها مریض باشد، بلکه برای مدتی نیز بیمار بوده است.


پرهای کثیف

پرندگان ذاتاً حیواناتی بهداشتی هستند که به طور مکرر حمام می کنند و روزانه پرهای خود را برای تمیز نگه داشتن آنها از بین می برند. اگر متوجه پرهایی در اطراف صورت یا دنده پرنده خود شدید که به نظر به هم ریخته یا به هم چسبیده اند، نشان دهنده این است که حیوان خانگی شما ممکن است بیمار باشد. کثیفی در ناحیه مقعد پرنده نیز یکی از نشانه های بیماری می تواند باشد.


​دم زدن زیاد


مانند بسیاری از علائم رایج بیماری در پرندگان، کوبیدن طولانی و مکرر دم می تواند نشان دهنده عفونت تنفسی باشد.
برخلاف مردم، پرندگان فاقد دیافراگمی هستند که حفره قفسه سینه را از معده جدا می کند. ماهیچه های واقع در پایه دم با ایفای نقش در گشاد کردن ریه های آنها برای دریافت هوا به پرندگان کمک می کند تا تنفس کنند.
اگر پرنده ای مشکل تنفس داشته باشد، ماهیچه های دم سخت تر کار می کنند و باعث بالا و پایین شدن دم می شود. کوبیدن دم اغلب تا مراحل بعدی بیماری قابل توجه نیست، بنابراین اگر مشاهده کردید که پرنده خود به این شکل رفتار می کند، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید.


​تغییرات در صداسازی

مانند انسان ها، پرندگانی که احساس خوبی ندارند اغلب کمتر از حد معمول پرحرف می شوند. به پرنده خود توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید الگوهای صدای طبیعی آن را یاد بگیرید. با رفتار پرنده خود هماهنگ باشید، تا بتوانید سرنخ هایی را در مورد احساس آن پیدا کنید. اگر متوجه هر گونه تغییر در فرکانس یا لحن کلی صدای پرنده خود شدید، آن را برای علائم اضافی در چند روز آینده تحت نظر بگیرید.


​درمان و پیشگیری

وقتی صحبت از سلامت پرنده خانگی شما می شود، مثال معروف یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد. پرندگان سیستم های بسیار ظریفی دارند و حتی یک بیماری جزئی می تواند در یک چشم به هم زدن به یک تهدید جدی تبدیل شود. تشخیص زودهنگام می تواند برای نجات جان یک پرنده بیمار حیاتی باشد.

  1. پرنده خود را هر روز از نظر هرگونه علائم عفونت معاینه کنید و مطمئن شوید که رابطه نزدیکی با دامپزشک خود دارید.​
  2. به پرنده خود اسباب بازی ها و یک برنامه ورزشی منظم بدهید که بر سلامت روانی او تأثیر مثبت خواهد گذاشت . با پرنده خود صحبت کنید (حتی اگر جواب ندهد) تا تعامل اجتماعی مورد نیاز خود را به دست آورد.
  3.  همچنین مهم است که پرنده خود را با رژیم غذایی متنوع تغذیه کنید تا مطمئن شوید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی دریافت می کند. اگر مطمئن نیستید که چه غذاهایی برای نژاد خاص شما مناسب است، با دامپزشک خود مشورت کنید.
  4.  محفظه پرنده خود را تمیز نگه دارید. در حالی که بیشتر پرندگان مراقب نظافت شخصی خود هستند، این بر عهده مالک است که مطمئن شود زباله ها به سرعت تمیز می شوند و غذا و آب پرنده تازه و به راحتی در دسترس است.

پرنده شما برای حفظ سلامتی خود به شما وابسته است. مطمئن شوید که رفتار آن را دنبال کنید تا بتوانید دوست کوچک خود را برای مدت طولانی در اطراف نگه دارید.


اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.





جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید

برای این محصول 1 نظر ارسال شده است.

قربانی
قربانی

عروس هلندی

با سلام عروس هلندی من دیروز پر زد محکم کوبیده شد به دیوار خودم احساس میکنم استخوان جناق سینه اش از هم جدا شده ولی پرندم ماشاالله حال عمومیش خوبه غذا میخوره بازی میکنه حرف میزنه ولی پر سینه شو که میزنم کنار انگار استخوانش شکسته
مدیر سایت
پاسخ مدیر
مدیر سایت

درود بر شما اگر شکسته بود احتمالا بی تابی می کردی. انشالله که مشکل خاصی براش پیش نیامده