آیا آنفولانزای مرغی برای پرندگان خانگی خطری دارد؟

آیا آنفولانزای مرغی برای پرندگان خانگی خطری دارد؟

چکیده

از آنجایی که گزارش‌هایی از آنفولانزای پرندگان به طور مرتب در اخبار منتشر می‌شود، نمی‌توان تعجب کرد که آیا پرنده خانگی شما در معرض خطر ابتلا به این بیماری جدی است یا خیر. در حالی که رسانه ها اطلاعات مهمی در مورد این ویروس ارائه می دهند، اما افسانه ها و ابهاماتی در پیرامون آنفولانزای مرغی فراوان است. بنابراین برای محافظت از پرنده و خانواده‌تان، داشتن دید واضحی از آنچه واقعاً آنفولانزای مرغی است و چگونه می‌توانید از آن پیشگیری کنید بسیار مهم است.

​حقایق آنفولانزای مرغی

چهار نوع اصلی ویروس آنفولانزا وجود دارد: A، B، C، و D. پرندگان وحشی معمولاً حامل ویروس‌های نوع A هستند که طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 25 نوع فرعی شناخته شده از آنها وجود دارد. برخی از این زیرگروه ها می توانند گونه های دیگر از جمله سگ و اسب را آلوده کنند. اگرچه معمول نیست که ویروس آنفولانزای مرغی انسان را آلوده کند، اما ممکن است. این امر به ویژه در مورد زیرگروه بسیار مسری H5N1 صادق است.

سویه H5N1 ویروس یکی از جدی ترین ها است و می تواند هم برای پرندگان و هم برای افراد کشنده باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر برای انسان ها حدود 60 درصد است. پرندگان آلوده ویروس را از طریق بزاق، مخاط، مدفوع و خون خود پخش می کنند. پرندگان همچنین می توانند محیط خود را با ویروس آلوده کنند، جایی که می تواند برای هفته ها روی سطوحی مانند غذای پرندگان و حمام ها باقی بماند.

در حالی که H5N1 عمدتاً در جوجه ها و سایر پرندگان مزرعه تشخیص داده شده است، تقریباً هر پرنده ای ممکن است به این ویروس مبتلا شود. و از آنجایی که پرندگان مهاجر حامل ویروس هستند، به راحتی می تواند در سراسر جهان پخش شود.


شایع ترین علائم در انسان تب، درد عضلانی، گلودرد و سرفه است. پیشرفت به یک عفونت تنفسی شدید می تواند به سرعت رخ دهد و نیاز به درمان فوری دارد. علاوه بر این، بسیاری از پرندگان قبل از اینکه متوجه علائم بیماری شوند، به سرعت می میرند.

آنفولانزای مرغی و پرندگان خانگی

خطر ابتلا به آنفولانزای پرندگان مخصوصاً برای پرندگان خانگی خانه دار زیاد نیست. با این حال، دو عامل وجود دارد که می تواند باعث افزایش خطر عفونت شود.

اولین عامل خطر این است که یک پرنده خانگی بتواند زمانی را در خارج از منزل سپری کند، جایی که ممکن است با پرندگان وحشی تماس پیدا کند. برای به حداقل رساندن خطر، اجازه ندهید حیوان خانگی خود بدون نظارت بیرون برود. حتی اگر پرنده شما در قفس خود در فضای باز قرار دارد، به دقت مراقب آن باشید تا پرندگان وحشی و سایر حیوانات از آن دور نگه داشته شود.

دومین عامل خطر، فروش پرندگان صید شده وحشی در تجارت حیوانات خانگی است. علاوه بر این که پرندگان وحشی با جدا کردن آنها از محیط طبیعی خود باعث آسیب شدید می شود، این عمل می تواند در شیوع بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزای پرندگان به خانه و مرغداری افراد نقش داشته باشد.

بنابراین اگر به دنبال یک پرنده جدید هستید، به دنبال یک پرورش دهنده معتبر یا گروه نجات باشید تا مطمئن شوید که حیوان خانگی جدید شما سالم است. اگر اخیراً پرنده ای را خریداری کرده اید که گمان می کنید از طبیعت شکار شده است، در اسرع وقت با دامپزشک پرندگان قرار ملاقات بگذارید. دامپزشکان پرندگان قادر به آزمایش بیماری های خاص پرندگان مانند آنفولانزای مرغی هستند و در صورت لزوم می توانند درمان پرنده شما را ارائه دهند.


​پرنده حیوان خانگی خود را سالم نگه دارید

در حقیقت، بسیاری از اوقات بزرگترین خطر برای سلامت پرنده خانگی مراقبت نادرست از سوی صاحب آن است. همیشه دست های خود را قبل و بعد از دست زدن به پرنده خانگی خود بشویید تا از شیوع هر گونه بیماری جلوگیری کنید. مطمئن شوید که به طور منظم محیط آن را به طور کامل تمیز می کنید تا مدفوع، مواد غذایی قدیمی و سایر زباله هایی که به طور بالقوه می توانند باعث گسترش بیماری شوند را از بین ببرید.

یک رژیم غذایی با کیفیت یکی از راه های اصلی برای به حداکثر رساندن طول عمر پرنده خانگی است. علاوه بر دانه ها و پلت های مغذی، مطمئن شوید که پرنده خود را با ترکیبی از سبزی های برگ دار و سایر سبزیجات، برخی میوه ها، غلات و آجیل تغذیه می کنید. برای رژیم غذایی مطلوب برای پرنده خاص خود می توانید با کارشناسان تغذیه پرندگان مشورت کنید.

علاوه بر این، فضا و اسباب بازی های زیادی را برای ترویج ورزش به پرنده خود بدهید. پرنده ای که اضافه وزن دارد در خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها است. بعلاوه، مطمئن شوید که پرنده شما فرصتی برای ارتباط با شما یا سایر پرندگان خانگی (یا هر دو)، برای حفظ سلامت روحی و جسمی خود داشته باشد. و در نهایت، بررسی های منظم سلامتی را با دامپزشک پرندگان خود برنامه ریزی کنید. پرندگان می توانند خیلی سریع در برابر بیماری ها تسلیم شوند، بنابراین نظارت دقیق بر سلامت آنها در طول زندگی بسیار مهم است.



جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید