آبتنی و حمام پرندگان زینتی-انواع طوطی ها

آبتنی و حمام پرندگان زینتی-انواع طوطی ها

چکیده

نگهداری از پرندگان زینتی علاوه بر ملزومات محیطی و تغذیه آنها، نیازمند به نظافت مداوم قفس آنها می باشد که علاوه بر نظافت قفس، لازم است شرایط را برای نظافت آنها با حمام کردن آنها مهیا نماییم. حمام و آبتنی پرندگان مزایای بسیاری برای پرندگان زینتی داشته که لازم است که جزء برنامه های هفتگی پرنده قرار دهیم. در ادامه به ضرورت حمام پرندگان می پردازیم.

آیا پرنده من به حمام و یا آب تنی نیاز دارد ؟

آب تنی یا حمام کردن پرندگان برای نظافت و سلامتی پرهای پرنده بسیار مهم است. در طبیعت همه پرندگان این کار را انجام می دهند. پرندگان در زمان بارش باران زیر قطره های باران دوش می گیرند و یا در برکه ها، حوضچه های آب، دریاچه ها یا نهر ها آب تنی می کنند و یا در چمن زارهای مرطوب در پوشش گیاهی خیس می غلطند و بازی می کنند. استحمام باعث ترمیم و نظافت پرها  می شود و پرها را از کثیفی پاک می کند و به حفظ درخشش طبیعی آنها کمک می کند.

بنابراین لازم است برای پرندگانی که در قفس نگهداری می شود نیز امکان آب تنی فراهم گردد. تعداد دفعات آبتنی بستگی به نوع پرنده، شرایط و وضعیت و فصول سال دارد. بسیاری از پرندگان هر روز از حمام لذت می برند ، در حالی که برخی دیگر فقط گاهی اوقات حمام می کنند. برای شروع حمام کردن پرنده خود با هفته ای یک بار در فصل سرد و هفته ای دوبار در فصل گرما شروع کنید. شما بعد از مدتی با توجه به استقبال پرنده، تعداد دفعات لازم برای آب تنی را متوجه می شوید.

چطور پرنده خودم را حمام کنم ؟

در حقیقت کاری که ما لازم است برای آب تنی پرنده انجام دهیم تهیه وان یا ظرفی مخصوص آب تنی و آب می باشد، در واقع کار اصلی یعنی آبتنی را خود پرنده انجام خواهد داد. برای این کار شما وان یا ظرف مخصوص آبتنی پرنده با اندازه مناسب را که با توجه به نوع پرنده انتخاب می شود را با آب ولرم به میزانی که پرنده برای آبتنی نیاز دارد پر کنید. دمای آب را با 35 تا 40 درجه سانتیگراد قرار دهید تا پرنده از آن استقبال نماید. وان پرنده را در قفس قرار دهید. البته علاوه بر وان های پرندگان ، نوع دیگری از اتاقک های مخصوص حمام وجود دارد که به کنار قفس پرنده کوچک متصل می شود و مانع از پاشیدن آب به داخل اتاق و قفس می شود.نکته حائز اهمیت عمق آب در وان می باشد که نباید عمق آن بیش از ارتفاع پاهای پرنده باشد تا پرنده در آن احساس امنیت نماید.

برای پرندگانی که با حمام آشنا می باشند، کار ساده می باشد و خیلی زود پرنده از آن استقبال می نماید. برای پرندگانی که اولین بار آب تنی می باشد، لازم است که به آنها فرصت دهید تا با آب آشنا شوند و ترس از آب برای آنها از بین برود. حمام پرندگان با فرو بردن سر در آب و بال زدن در آب شروع می شود و بسته به زمان حمام و دمای هوا ، ممکن است که استقبال از آب زیاد یا کم باشد. 


نکات لازم در استحمام پرنده

  • عمق آب را با توجه به پرنده خود تعیین کنید تا خطر غرق شدن برای پرنده نداشته باشد.
  • از صابون و شامپو برای پرنده خود استفاده نکنید. 
  • در دوران مریضی و یا سرما خوردگی از آب تنی پرنده پرهیز نمایید.
  • بهتر از تا آبتنی بعد از سه ماهگی برای پرنده فراهم گردد
  • در دمای پایین اتاق اقدام به آب تنی برای پرنده ننمایید.
  • در زمانی که پرنده فرصت خشک شدن قبل از خواب دارد اقدام به آبتنی نمایید.بنابراین بهتر در میانه روز و در ظهر که هوا گرمتر است اقدام کنید.


چه موقع پرنده خود را حمام کنم؟

حمام کردن در صبح ممکن است فرصت بیشتری برای خشک شدن ایجاد کند. یک اتاق آفتابی و گرم ، عاری از پیش بینی ، یک محیط راحت برای خشک شدن و پیش از موعد فراهم می کند در حالی که اطمینان حاصل می شود که پرنده سرد نمی شود و بیمار نمی شود. پرنده باید قبل از خواب کاملاً خشک شود زیرا اکثر خانه ها در شب سردتر هستند. به نظر می رسد برخی از پرندگان از سشوار ملایم گرم استفاده می کنند ، اما باید مراقب باشید که پرنده بیش از حد گرم نشود یا به اجبار برخلاف میل او استفاده نشود.


اسپری کردن آب به پرندگان

در حالی که برخی از پرندگان با آب تنی با وان استقبال می کنند، برخی هم از این روش زیاد استقابل نمی کنند. در این صورت می توانیم با استفاده از اسپری های آب پاش برای استحمام آنها اقدام نماییم ، در صورتیکه پرنده شما از هر دو استقبال نماید می توانید بصورت ترکیبی از هر دو نیز با توجه به شرایط استفاده نمایید. برای مثال برخی از طوطیسانان که ارتباط نزدیکی با صاحبان خود دارند از اسپری کردن آب به آنها خوشحال می شوند و برخی احساس ترس می کنند.

نکته قابل توجه ای که در حمام کردن وجود دارد اینستکه ممکن است پرنده در موارد متعددی از آب تنی استقبال ننماید اما پس از مدتی که پرها کثیف و چرب شوند کم کم خارش آنها شروع می شود که در این صورت تمایل بیشتری به آب تنی پیدا می کنند.


مزایای حمام کردن پرندگان

  • حمام کردن بخش مهمی از فرایند نظافت عمومی است. حمام به پرندگان اجازه می دهد تا پرهای خود را در شرایط مناسب نگه دارند.
  • استحمام ، کثیفی روی پرها را ازبین می برد و پوست را نرم می کند. 
  • حمام کردن به جلوگیری از ریزش پرها در محیط کمک می کند. باید به خاطر داشت که در خانه های ما ، آلاینده ها با چگالی بسیار بیشتری نسبت به طبیعت وجود دارد. به ویژه در فضاهای کوچک و دارای تهویه ضعیف که آلاینده های هوا بیشتر می باشد.
  • پرندگانی که به طور منظم حمام می کنند، پس از مدتی با رفع گرد و غبار و آلاینده ها از روی پرها، باعث می شود که چربی طبیعی روی پرها بیشتر شده و پرها شفاف تر شوند و ضمنا نسبت به آب عایق تر گردند.
    • توجه: تهویه روزانه (بازکردن پنجره ها و درها) بهترین و ارزان ترین راه برای ورود هوای تازه به خانه است. اگر این امکان پذیر نیست - برای کسانی که نگران حیوانات خانگی خود و همچنین سلامتی خود هستند ، باید یک سیستم تصفیه هوا در نظر گرفته شود.
  • استحمام رطوبت پوست پرنده را افزایش داده و از خارش پوست جلوگیری می کند. خشکی و خارش پوست ممکن است منجر به صدمه زدن پرنده به پوست شود.
  •  آلاینده از پرهای پرنده حذف شود تا در حین شیر دادن هیچ ماده سمی را به بدن خود نرساند.
  • استحمام به رشد پرهای جدید نیز کمک می کند.
  • حمام کردن برای پرورش دهندگان پرنده نیز اهمیت دارد، زیرا به آنها کمک می کند سطح رطوبت را در لانه تنظیم کنند، که در موارد برای هتچ جوجه های در داخل تخم ها لازم است.

پایدار باشید.

جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید