همه آنچه درباره عروس هلندی باید بدانیم

همه آنچه درباره عروس هلندی باید بدانیم

چکیده

عروس هلندی، طوطی محبوب و دوست داشتنی که به در میان پرندگان به عنوان یکی از محبوب ترین پرندگان در بین مردم شناخته شده است. عروس هلندی را با نام کوکاتیل (Cockatiel) شناخته می شود. عروس هلندی از جمله خانواده های طوطی های کاکل دار می باشد که اصلیت آن استرالیایی بوده اما با عنوان عروس هلندی در ایران معروف شده است. این پرنده اجتماعی خیلی زود با شما انس گرفته و در خانه و دل شما جای خود را باز می کند و می تواند ساعت ها شما را با رفتارهای خود سرگرم و مشغول نماید. در این مقاله به تاریخچه و پیدایش آن به عنوان یک پرنده خانگی می پردازیم و ویژگی های خاصی که این پرنده از نظر جنسیتی دارند اشاره می کنیم.

تاریخچه

گفته می شود عروس هلندی یا عروس هلندی همزمان با کشف قاره اقیانوسیه (استرالیا) بیش از سیصد سال پیش توسط جیمز کوک، ملوان و کاوشگر انگلیسی کشف شد. این نظریه وجود دارد که کوک حداقل یک جفت عروس هلندی را با خود به اروپا آورده است و که و در ادامه پس از تکثیر آن، باعث محبوبیت عروس هلندی در سراسر جهان شد. با اینکه، در سال 1894 ، استرالیا صادرات پرندگان بومی را به کشورهای مختلف ممنوع کرد با این وجود تعداد زیادی از این گونه طوطی های کاکل دار در سراسر دنیا وجود دارند که اکنون فرزندان پرندگان بومی هستند که در دهه 1800 وارد اروپا شدند.

​​ویژگی های عروس هلندی

عروس هلندی ها پرنده هایی شاد، سرگرم کننده و اجتماعی هستند ، بنابراین تعجب ندارد که بگوییم آنها رتبه دوم در پرنده های خانگی محبوب در جهان هستند.عروس هلندی ها از تاج یا کاکل (پرهای روی سر) خود برای ابراز احساسات و هیجانات به شما استفاده می کنند. اگر پرهای تاج نه بالا و نه پایین باشد، به احتمال زیاد عروس هلندی خوشحال است. در مقابل، اگر پرهای تاج صاف باشند ، ممکن است عروس هلندی ناراحت و احتمالاً تهاجمی باشد. با توجه دقیق به پرهای تاج خود ، برای درک روحیه آنها و ایجاد احساس امنیت ، راحتی و امنیت ، خیلی راحتر می توانید با آن ارتباط برقرار کنید و به آنها توجه کنید .


صدای عروس هلندی با شخصیت شاد آنها مطابقت دارد. عروس هلندی ها به جای صحبت کردن ، سوت می زنند. علاوه بر این، صدای آنها نسبت به گونه های دیگر طوطی ها که جیغ می زنند، آرامتر است که این یک مزیت بزرگ برای کسانی که می خواهند یک پرنده خانگی داشته باشن و نمی خواهند مزاحمتی برای همسایه ها و اطرافیان داشته باشد محسوب می شود.


​چگونه از عروس هلندی مراقبت کنیم

درست مثل هر حیوان خانگی دیگر ، مراقبت از عروس هلندی مهم است. عروس هلندی ها به یک قفس با فضای مناسب که امکان بال زدن داشته باشد، اسباب بازی های سرگرم کننده و توجه شما نیاز دارد. بسیار مهم است که شما با عروس هلندی خود حرف بزندی و بازی کنید تا آنها احساس کنید دوستشان دارید. برای تجه به آنها کافیست آنها را نوازش کنید و با آن حرف بزنید. جالب است بدانید ایجاد شرایط مناسب برای آنها و توجه به این پرنده با عث می شود که طول عمر آنها بیشتر زندگی در طبیعت باشد. توجه و تعامل با آنها در ادامه باعث می شود که عروس عضوی از خانواده شما گردد و سال های طولانی در کنار شما زندگی کند.

در ادامه لازم است که شناخت کاملی نسبت به نحوه مراقبت و نگهداری از آنها و رژیم غذایی آنها بدست آورید.


رفتار عروس های هلندی ماده

عروس های هلندی ماده، خجالتی‌تر و محتاط‌تر هستند و معمولا وقتی به سمت آنها می روید عقب‌نشینی می‌کنند. آنها کمتر حالت تهاجمی به خود می گیرند و کمتر به سمت یک تهدید احتمالی حمله می کنند. آنها از پس زمینه مشاهده می کنند و در صورت لزوم از تهدید فرار می کنند. ماده ها به دنبال نرهای مورد علاقه می‌گردند ودر ارتباط برقرار کردن پیشگام هستند، اما تمایل دارند بیشتر به چه کسی پاسخ دهند؟
عروس هلندی های ماده به طور کلی صداها را تقلید نمی کنند و کمتر سر و صدا دارند. با این حال، ممکن است یک واژه یا یکی دو کلمه ای وجود داشته باشد. عروس هلندی های ماده عمدتاً با یک نوع صدا تماس برقرار می کنند. این یک صدای سوت تند "ویپ" است و معمولاً به عنوان تماسی برای پاسخ دادن به سایر عروس ها یا برای پاسخ به صدای آشنای انسان یا صدای سوت پرندگان خارجی استفاده می شود.


رفتار عروس هلندی نر

عروس هلندی نر از جهات مختلف کمی با ماده ها متفاوت هستند. اگر شما عروس هلندی که کمی به شما عادت کرده باشد داشته باشید، او تمایل زیادی به جلب توجه دارد. وقتی شما نزدیک می شوید او سعی می کند به نزدیک ترین قسمت قفس به افراد یا پرندگان دیگر پیدا کند و با هیجان به جلو و عقب حرکت کند به امید اینکه راهی برای رسیدن به شما پیدا کند. او  با شنیدن صدای شما، یا پرنده دیگری با سوت مشابه، مکرراً با شما ارتباط برقرار می کند.

اگر چیزی را دوست نداشته باشد، با منقار  باز و صدای ناله صدا می کند. این ممکن است در صورتی باشد که چیزی نزدیک شود که او دوست ندارد مثلاً یک دست اگر به آن عادت نداشته باشد، یا اگر به راه خود نرسد. اگر سرش را برای خراشیدن به پایین خم کند، و شما سریع آن را ندهید، ممکن است نوک بزند و ناله کند، زیرا شما کارتان را به اندازه کافی سریع انجام ندادید.

خیلی اوقات نرها برای جلب توجه، اقدام به پریدن و بال زدن می کنند و گاهی اوقات با عصبانیت (مثل دارکوب) به قفس یا لوازم داخل قفس نوک می زندد تا تا توجه بیشتری را به خود جلب کنند. البته شما هم می توانید با زدن انگشت خود به میز و  این می تواند بخشی از خواستگاری آنها برای یک زن باشد، اما شما می توانید با زدن ناخن های خود بر روی میز این ضربه را تحریک کنید تا او صدا را بشنود.

متداول ترین مجموعه صداها گروهی از سوت ها هستند. یکی تماس عمومی گونه است که برای ماده توضیح داده شده است. او همچنین با سوت صدا می کند، حتی نه به عنوان پاسخ به پرنده دیگر. این سوت ها معمولاً صداهای پیچیده تر و پیچیده تری دارند.

عروس هلندیهای نر «سخن گویان» این گونه هستند. اگرچه آنها تمایل دارند که دایره لغات زیادی نداشته باشند، و همه آنها "صحبت می کنند"، اغلب زبان ما را به روشی آهنگین و آهنگین به عنوان بخشی از یک قطعه طولانی تر تقلید می کنند. این افراد اغلب صداهای دیگری را در خانه نیز تقلید می کنند، مانند بوق یا کلیک یا صداهای الکترونیکی.


رفتار عروس هلندی نر و ماده در دوران جفت

عروس هلندی ماده و نر وظایف تخم گذاری در دوران خوابیدن روی تخم را با هم تقسیم می کنند و زمانیکه کوکاتیل ماده برای خوردن آب و غذا از لانه بیرون می آید کوکاتیل نر وظیفه خوابیدن روی تخم ها را به عهده می گیرد. در این دوران عروس هلندی ماده با برخی رفتارهای منحصر به فرد از محدوده لانه خود محافظت می کندو با نزدیک شدن به لانه حالت تهاجمی به خود گرفته و نوک می زند و در مواقعی خود را پف می کند و بال هایش را تا حدودی بلند می کند تا خود را بزرگتر و تهدیدکننده تر کند. او وزن بدن خود را به صورت تاب دار از یک پا به پا دیگر منتقل می کند. او چندین صدای هق هق / خش خش تند و یا حتی یک جیغ خاص می دهد. اگر بیشتر تحریک شود، ممکن است با منقار ضربه بزند و گاز بگیرد.

حتی یک عروس هلندی نر که به عنوان یک نر مجرد نگهداری می شود ممکن است یک شی کوچک را به عنوان "تخم" خود انتخاب کند و روی آن بنشیند و همچنین از منطقه "لانه" خود مانند ماده محافظت کند. او تمایل دارد در مقابل جیغ های دفاعی، وضوح بیشتری به فریاد زن اضافه کند.


اگر کنار عروس هلندی ماده  یک عروس هلندی نر باشد، سعی می کند به او نزدیک شود و سعی می کند تماس بدن با بدن با او یابد. او با حرکات بدنش، افقی نشسته و سعی می کند تمایل خود را نشان داده و  جفت گیری را بپذیرد.

پس از دوره جفت گیری او معمولاً هر دو روز یک تخم می گذارد تا زمانی که چندین تخم، شاید تا پنج تخم بگذارد، اگرچه الگوی دقیق برای تعداد تخم گذاری آنها نیست اما معمولا 5 ا لی 6 تخم می گذارند . عروس هلندی ماده روی تخم ها می خوابد تا دوره آن کامل شود و جوجه هتچ گردند.



نتیجه گیری

عروس هلندی ها دارای شمایل خوب ، رنگ آمیزی زیبا و شخصیت های جذاب هستند که باعث شده تقاضای زیادی برای  این گونه از پرندگان ایجاد شود. اگر به عروس هلندی علاقه شدید و مصمم هستید که یک پرنده خانگی و در عین حال یک دوست خوب داشته باشید و آمادگی برای مراقبت از آن را دارید می توانید برای خرید آن از یکی از پت شاپ ها اقدام کنید.

جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید