ترس عروس هلندی و راه های مقابله با آن

ترس عروس هلندی و راه های مقابله با آن

چکیده

عروس هلندی از جمله پرندگانی است که علی رغم جذابیت هایی که دارد اما ترس آنها مشکلاتی را گاها برای صاحب آن ایجاد می کند. هر چند این نوع ترس با توجه به شرایط نگهداری و پرورش پرنده متفاوت می باشد اما مشکلات ناشی از آن بسیار رایج می باشد. در این مقاله به دلایل ایجاد ترس در عروس هلندی و راه کارهای درمان ترس عروس هلندی می پردازیم.

معرفی عروس هلندی یا کوکاتیل (cokatile)

کوکاتیل یا عروس هلندی یکی از پرندگان از خانواده طوطی سانان با جثه کوچک است که از شاخه خانواده کاکادو بومی استرالیا می باشد. آنها به عنوان یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی و پرندگان زینتی در سراسر جهان محسوب می شوند و پرورش آنها نسبت به سایر طوطی ها آسان می باشد. این پرنده خیلی زود با انسان و فضای خانه ارتباط بر قرار کرده و انس می گیرد بنابراین یکی از انتخابات علاقمندان به پرنده می باشد. با این وجود این پرنده نسبت به سایر پرندگان ترسوتر بوده و طبیعتا این ترس منجر به مشکلاتی برای صاحب خود ایجاد می کند. 


​ترس شبانه عروس هلندی و ترس از تاریکی

برای درک بهتر ترس شبانه عروس هلندی و تاریکی لازم است که ابتدا زندگی کوکاتیل ها را در طبیعت بررسی کنیم و زندگی آنها را با شرایط اصلی زندگی آنها مقایسه نماییم تا بهتر بتوانیم درکی در خصوص ترس آنها از تاریکی و احساس آنها نسبت به شرایط جاری داشته باشیم.

عروس هلندی ها در طبیعت، در شب هنگام خواب با صدای شبانه پایینی که سایر حیوانات در جنگل ایجاد می کنند و در طول شب ادامه دارد بخواب می روند. این سر و صداها بطور غریزی برای کوکاتیل ها خواب آور و آرامبخش است بطوریکه آنها شرایط عادی در شب بدین صورت تصور می نمایند و برعکس سکوت مطلق برای نشانه ای از شرایط غیر عادی می باشد. علاوه بر این ، نور ملایم ارائه شده توسط ماه و ستارگان اطمینان می دهد که همه چیز در دنیای کوکاتیل ها خوب است. هنگامی که سکوت کامل بر منطقه ای از جنگل می آید، اغلب نشانه خطر قریب الوقوع است. دسته ای از کوکاتیل ها بلافاصله بیدار می شوند و حس آنها با تغییر ناگهانی تقویت می شود. این حس غریزی زمانیکه پرنده در شب هنگام خواب، جایی که تاریکی و سکوت کامل در شب حاکم است، هرگونه مزاحمت، مهم نیست که چقدر از نظر ما بی ضرر است ، می تواند کوکاتیل را  به وحشت بیندازد. ترس او از این واقعیت بیشتر می شود که در یک قفس می تواند احساس کند در فضای بسته خود محبوس شده است و وحشت او را بیش از پیش غیرقابل پیش بینی می کند.

​بیایید نگاهی دیگر به کوکاتیل در طبیعت بیندازیم و اینکه چرا واکنش آنها در زمان ترس با آسیب رساندن خود و پرواز در قفس و در نهایت صدمه رساندن به خود به پایان می رسد. گله کوکاتیل ها در طبیعت در بیشتر روزهای خود در حال جستجوی غذا در زمین است. وجود آنها روی زمین باعث خطرات بسیاری می شود که باعث می شود آنها در شرایطی که احساس خطر می کنند واکنش سریعی برای یک پرواز عمودی از خود نشان دهند که یک توانایی شگفت انگیز برای پرواز عمودی فوری می باشد. در شرایط خطر آنها با کوچکترین واکنش سایر کوکاتیل ها، واکنش نشان داده و به سمت بالا می پرند.

مشکل بزرگی که بعد از ترس یکی از عروس هلندی ها هنگام شب رخ می دهد انتقال ترس به سایر عروس ها می باشد که مانند دومینو به کل عروس های سایر قفس ها منتقل می نماید. ایجاد ترس در سایر عروس ها حتی با وجود عدم مشاهده علت ترس نیز بوجود می آید و این مشکل باعث می شود کوکاتیل هایی که می ترسند به طور غریزی با پرواز به بالا در تلاش برای بلند شدن در هوا و دور شدن از تهدید به میله های بالا ، کناره ها و حتی پایین قفس خود برخورد می کنند و سعی می کنند راهی برای خروج از جنون پیدا کنند و از آنجا که کوکاتیل نمی تواند در تاریکی به خوبی ببیند، این باعث می شود که او به خود آسیب برساند. متاسفانه ، درد  ناشی از آن، فقط اضطراب او را بیشتر می کند و گاهی اوقات واکنش بیش از حد او حتی می تواند بسیار خطرناک  باشد.

دلایلی که منجر به  ترس عروس هلندی می شود


همانطور که اشاره شد دو دلیل عمده ترس عروس هلندی تاریکی و سکوت می باشد که البته این دو عامل زمینه را برای ترس از خطرات قابل تصور آنها فراهم می نمایند. عواملی که باعث ایجاد ترس برای آنها پیش می آید متفاوت است اما در این شرایط ممکن است با ترس جدی آنها روبرو شویم.

  • جوندگان و حشرات در تاریکی  که از کنار آنها عبور و یا پرواز می کنند.​
  • سایر حیوانات خانگی گربه‌ها و سگ‌ها در حال حرکت هستند و یا ناگهان از نزدیک میو یا پارس می‌کنند.
  • سایه‌هایی که روی قفس یا دیوار بجود می آید که در بعضی از موارد حتی سایه خود پرنده می باشد.
  • رعد و برق
  • آتش‌بازی و سایر موارد مشابه
  • چراغ‌های چشمک‌زن، مانند چراغ‌های جلوی اتومبیل یا فلاشر های درب
  • حرکات ناگهانی در اتاق یا ورود غیر منتظره به اتاق طوطی 
  • دیدن کابوس در خواب
  • سقوط کردن طوطی از روی چوب نشیمن ( که معمولا به علت بلندی ناخن اتفاق می افتد)


راهکارهای حل مشکلات 

در ادامه به ارائه راهکارهایی برای حل مشکل ترس عروس ها ارائه می گردد که البته بسته به شرایط ممکن است متفاوت باشد:

  1. استفاده از شب خواب با نور مناسب برای اتاق قفس عروس هلندی 
    شب خواب را در جایی قرار دهید که سایه ای از خود پرنده ایجاد نکند.
  2. بررسی وضعیت قفس و اطمینان از محکم بودن چوب های نشیمن 
  3. پرهیز از قرار دادن قفس عروس هلندی در کنار پنجره
  4. پرهیز از ورود ناگهانی به اتاق و اطلاع دادن عروس با صدای آرام
  5. جلوگیری از افتادن نور فلاشرها به اتاق پرنده
  6. آشنا کردن پرنده با اجسام و یا اسباب بازی جدید
    اگر اسباب بازی جدید وحشتی را در پرنده شما ایجاد می کند ، آن را به آرامی معرفی کنید. ابتدا آن را روی اتاق بگذارید و خودتان با اسباب بازی بازی کنید. بعد از یک یا دو هفته آن را نزدیک کنید. آن را در بیرون قفس پرنده خود قرار دهید. در نهایت ، پس از اینکه ترس عروس هلندی از اسباب بازی جدید از بین رفت و با آن آشنا شد آنرا در داخل قفس پرنده خود قرار دهید.
  7. در زمان های خاص که آتش بازی و نورافشانی ممکن است ایجاد ترس نماید، توجه بیشتری به عروس هلندی داشته باشید. مثلا در جشن چهارشنبه سوری که ممکن است صدای زیاد آزاردهنده باشد.
  8. قرار دادن قفس پرنده کنار دیوار


استفاده از کاور قفس

بسیاری از دارندگان عروس هلندی پوشاندن قفس با یک پارچه یا کاور را برای ایجاد آرامش برای پرنده بسیار مفید می دانند. استفاده از کاور قفس علاوه بر آن برای کسانی که امکان ایجاد یک فضای آرام  را نمی توانند برای عروس هلندی فراهم نمایند نیز بسیار مفید می باشد. علاوه بر آن استفاده از کاور قفس در زمان مشخص در شب ، زمان خواب پرنده را نیز تنظیم می نماید. 

استفاده از قطره آنتی استرس

یکی از مواردی که در شرایط مختلف می تواند به پرنده برای عبور از دوره استرس و بحران کمک نماید استفاده از قطره آنتی استرسی (ضد استرس) می باشد. البته  این قطره که حاوی مجموعه از ویتامین ها می باشد در موارد متعددی کاربرد دارد اما در مواردی که پرنده شما به هر دلیل دچار استرس زیاد می باشد یک دوره درمان چند روزه می تواند به پرنده شما کمک زیادی نماید.

شرکت های متعددی از قبیل تابرنیل و راف محصولات خوبی را تولید نموده اند که برای پرندگان زینتی بسیار مفید و تاثیرگذار می باشد.

کارهایی که در زمان ترس کوکاتیل ها باید انجام داد

اما در شرایطی که شما متوجه سر و صدای وجیغ عروس هلندی شدید چه کارهایی باید انجام دهید. لازم است که ابتدا چراغ را روشن نمایید در کنار قفس بروید و با صدای آرام با او صحبت کنید و کلماتی که قبلا با او صحبت می کردید را به زبان بیاورید. پس از اینکه آرام شد برای آرامش بیشتر خوراکی که دوست داره در اختیارش قرار دهید.


جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید