مصرف تخم مرغ برای پرندگان و طوطی سانان

مصرف تخم مرغ برای پرندگان و طوطی سانان

چکیده

یکی از تغذیه هایی که همه دارندگان و پرورش دهندگان برای پرندگان خود تهیه می کنند، تخم‌مرغ به صورت آبپز شده می باشد و با توجه به گفته‌ها و تجربه دیگران در ماه به دفعات تخم‌مرغ آب‌پز را در اختیار پرنده قرار می دهند. تخم‌مرغ بخاطر راحتی در تهیه و بخاطر پروتئین، کلسیم بالا و ویتامین های خود و دسترسی بودن می‌تواند گزینه خوبی برای تغذیه تمامی انواع پرندگان زینتی در همه دوره ها از جمله طوطی سانان باشد اما باید با احتیاط و به مقدار معینی در اختیار پرنده قرار گیرد، تا عوارض و بیماری‌های دیگری را در پرنده ایجاد نکند.

تخم مرغ یک ماده مغذی برای انسان و پرندگان

تخم مرغ یک ماده غذایی ارزان، آسان برای تهیه و همه کاره است که بسیاری از انسان ها آن را می خورند. تخم مرغ مملو از مواد مغذی می باشد و قرن هاست که به عنوان یک غذای کامل برای انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از آنها لذت می برند. تخم مرغ در سراسر جهان به دلیل اینکه به راحتی در دسترس است و نسبتاً ارزان است، بسیار مصرف می باشد. با وجود کیفیت بالای تخم مرغ، آیا پرنده می تواند تخم مرغ بخورد؟ آیا تخم برای پرنده مفید است؟ باید در پاسخ به این دو سوال باید بگوییم که جواب مثبت است  و علاوه بر اینکه تخم مرغ برای پرندگان بسیار مفید است بلکه باید بگوییم که در پرورش پرندگان به سختی می توان در رژیم غذایی فاقد تخم مرغ جایگزینی برای آن یافت. در ادامه در خصوص نحوه در اختیار قرار دادن تخم مرغ و میزان مصرف آن برای پرنده توضیح می دهیم.

آیا پرندگان ذاتا تخم مرغ(پرنده) می خورند؟

پرندگان در طبیعت تخم مرغ را بصورت خام می خورند، آنها سفیده، زرده و حتی پوسته تخم مرغ را که مملو از کلسیم است مصرف می کنند. پرندگان برای تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز خود از تخم سایر پرندگان تغذیه می کنند و جالب است بدانید در دوره تخم گذاری، پرندگان مولد از تخم های خودشان که هچ نشده و بدون جوجه می باشند نیز تغذیه می کنند. 

پرندگان مولد، این کار را انجام می دهند هم از شر تخم خلاص می شوند و هم منبع غذایی خود را در شرایط ویژه فراهم می کنند. در زمان هچ جوجه، 

پوسته تخم بدست آمده را نیز خورده و پوسته هضم شده آنرا برای جوجه خود تغذیه می کنند.

پرندگان می توانند پوسته تخم مرغ را بخورند. پوسته تخم مرغ یک منبع غنی از کلسیم می باشد که پرنده می تواند با خوردن پوسته تخم مرغ، کلسیم مورد نیاز خود را تامین نماید. تغذیه با پوسته تخم مرغ پرندگان، همراه با محتویات تخم مرغ، این غذا را به یک منبع غذایی عالی بدون ضایعات تبدیل می کند. در واقع، ارزش غذایی پوسته تخم مرغ باعث شده  که پوسته تخم مرغ را به عنوان یک محصول با کلسیم بالا در فروشگاه های حیوانات خانگی و  پرندگان عرضه شود.

این پوسته‌های تخم‌مرغ تمیز شده و از قبل خرد شده و منبع غذایی سالم، تمیز و ایمن برای پرندگان شما هستند. برای تهیه پوسته تخم مرغ بصورت آرد شده لازم است که آنها را در آب بجوشانید تا استریل گردد و پس از خشک شدن آنرا در درستگاه خرد کن یا هاونگ خرد و آسیاب نمایید. در نهایت آرد بدست آمده را بعدا با وعده غذایی پرنده در غذای تخم مرغی آن سرو کنید.

تغذیه پرندگان با تخم مرغ آبپز

با توضیحاتی که در خصوص فوائد تخم مرغ برای پرندگان توضیح داده شد، مشخص است که با وجود ویژگی های منحصر بفرد این ماده غذایی لازم است که تخم مرغ را در رژیم غذایی انواع پرندگان اعم از قناری، فنج و انواع طوطی سانان قرار دهیم. با وجود آنکه پرندگان توانایی خوردن تخم مرغ بصورت خام را دارند اما بهتر است که تغذیه آن برای پرنده بصورت آبپز شده باشد. پختن تخم مرغ باعث می شود پروتئین موجود در تخم مرغ تجزیه شود و این به پرندگان کمک می کند تا پروتئین موجود در آن را آسان تر جذب کند.
پختن تخم مرغ بصورت آب پز ، علاوه بر اینکه باکتری های موجود در آنرا از بین می برد باعث می شود هضم آن برای پرنده آسان تر گردد. پیشنهاد می شود حداقل پانزده دقیقه تخم مرغ در آب بجوشانید و مطمئن شوید که کاملا پخته شده است. نکته حائز اهمیت اینکه پختن تخم مرغ به مدت طولانی باعث می شود که تخم مرغ ها وضعیت لاستیکی بخود گرفته و کیفیت سرو برای پرنده نامطلوب شود بنابراین از پختن بیش از حد هم پرهیز کنید.

تخم مرغ را  می توانید بصورت رنده شده یا خرد شده بسته به جثه پرنده در ظرف غذای پرنده قرار دهید یا آنرا در ظرف مخصوص جای تخم مرغی در اختیار پرنده قرار دهید. بسته به تمایل پرنده شما برای خوردن ، بعضی از پرندگان از خوردن تخم مرغ همراه پوسته آن استقبال می کنند . در مواردی هم می توانید پوسته تخم مرغ را آسیاب کرده و خرده های آنرا روی تخم مرغ بپاشید.

در صورتیکه پرنده شما قبلاً تخم مرغ نخورده است ، باید به تدریج تخم مرغ را به رژیم غذایی آن اضافه کنید تا به خوردن آن عادت کند.  نکته قابل توجه اینکه هرگز با یک بار 


نکاتی در خصوص تغذیه تخم مرغ 

در خصوص مزایای تغذیه تخم مرغ وجود دارد که لازم است که در ذیر به آنها اشاره می کنیم :

  • ​با توجه به حجم بالای پروتئین موجود در آن، فساد این ماده غذایی هم سریعتر می باشد بنابراین حداکثر 3 ساعت پس از قرار دادن ، باقیمانده غذا را از دسترسی پرنده خارج کنید تا از مسمومیت های احتمالی جلوگیری گردد.
  • تخم مرغ آب پز بدون هیچ گونه افزودنی مانند نمک و روغن در اختیار پرنده قرار دهید.
  • علی رغم مزایایی زیادی که تخم مرغ برای پرندگان دارد، اما لازم است که از مصرف زیاد آن پرهیز گردد. بنابراین در حالت عادی هفته ای یک وعده برای پرندگان مناسب می باشد.
  • با توجه به اینکه زرده تخم مرغ چربی بالایی دارد لازم است که برای پرندگانی که در قفس نگهداری می شود بخش کمی از زرده تخم مرغ مصرف شود چراکه آنها با توجه محدودیت فعالیت ها و پروازشون کالری کمتری نیاز دارند. 

تخم مرغ نیمرو

اگر می خواهید یک تنوع غذایی برای طوطی خود ایجاد کنید، تخم مرغ ها را هم زدن و بصورت نیمرو با حرارت کم آنرا درست کنید. این کار را با کمی روغن(بسیار کم) بدون نمک و افزودنی های دیگر درست کنید.

  توجه: نمک یا هر چاشنی دیگری را به تخم مرغ خود اضافه نکنید، نمک و سایر چاشنی ها برای سلامت پرندگان مفید نیستند.


جیک لند
  • دسته بندی : پرندگان - تغذیه پرندگان

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید

برای این محصول 1 نظر ارسال شده است.

محمدامین
محمدامین

ممنون

سپاس