کف دریا و خواص آن برای پرندگان زینتی

کف دریا و خواص آن برای پرندگان زینتی

چکیده

کف دریا مخصوص پرندگان به عنوان یک منبع غذایی عالی از کلسیم و مواد معدنی که به حفظ استخوان های پرنده و سلامتی آنها کمک می کند و همچنین یک ابزار مناسب برای نظافت و کمک به کوتاه نگه داشتن منقار آنها توصیه می شود. علاوه بر این، پرندگانی که تخم‌گذاری می‌کنند به راحتی ممکن است دچار کمبود کلسیم شوند که منجر به سایر مشکلات سلامتی می‌شود که وجود کف دریا در قفس پرنده ، به رفع کمبود کلسیم کمک می کند.

کف دریا چیست؟


cuttlebone یا کف دریا بخش استخوانی و غضروفی است که از بقایای باقیمانده ماهی های مرکب بجامانده است. ماهی مرکب ، یکی از گونه های جانوران دریایی است که در بسیاری از دریاها، اقیانوس ها و خلیج های آب شور یافت می شوند. این نوع ماهی که از خانواده اختاپوس می باشد یک جانور دریایی بی مهره است و به دلیل اینکه در زمانیکه احساس خطر می کند از خود مرکبی سیاه رنگ صادر می کند ماهی مرکب خوانده می شود. 

اما چرا نام آن را در زبان فارسی، کف دریا گذاشتند؟ کف دریا، در حقیقت غضروفی است که در بدن ماهی های مرکب وجود دارد. پس از مرگ ماهیان مرکب، همه اعضاء بدن آنها توسط ماهی های دیگر خورده و تجزیه می گردد و از آن فقط استخوان پشت آن باقی می ماند. این قسمت غضروفی استخوان پشت ماهی مرکب به خاطر سبکی روی آب شناور می شود. به دلیل سبکی و سفیدی این بخش غضروفی  همانند کف دریا روی آب می ماند و در نهایت به ساحل دریا هدایت می گردد، عامه مردم تصور می کردند که این سفیدی ها کف دریا است، به همین دلیل بومیان منطقه نام آن را کف دریا گذاشتند .


خواص و کاربرد کف دریا برای پرندگان

کف دریا که به شکل یک ماهی به رنگ سفید و با بافت آهک گونه می باشد که علی رغم وزن سبک آن دارای بافت محکی می باشد. بافت اصلی این کف دریا، کربوهیدارت می باشد که منبع قابل ملاحظه ای از آهن، فسفر و کلسیم را تشکیل می دهد. همانطور که کلسیم در سلامت انسان  و تقویت استخوان ها لازم است، در خصوص پرندگان به ویژه دوره تخم گذاری که به کلسیم بیشتری نیاز دارند نیز صدق می کند. در حقیقیت کف دریا،ی ک مکمل غذایی مهم برای پرندگان است زیرا منبع عالی از مواد معدنی و کلسیم  بوده و به تولید گلوبول های خون پرندگان کمک می کند.

 کف دریا، منبع ارزانی از کربنات کلسیم و سایر مواد معدنی کمیاب برای پرنده شما است. این یک محصول طبیعی است و عاری از هرگونه سموم یا آلاینده بوده که حفظ و نگهداری آن، محدودیت های سایر مکمل ها را ندارد. علاوه بر کلسیم، عناصر کمیاب دیگر موجود در کف دریا هم برای سلامتی پرندگان مفید است. آهن موجود در آن به تشکیل و عملکرد گلبول‌های قرمز کمک می‌کند، پتاسیم فعالیت طبیعی قلب و ماهیچه‌ها را حفظ می‌کند، و به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند و مس به گردش خون و بهبودی مناسب کمک می‌کند.

اما این همه مزیت های کف دریا نمی باشد کف دریا، علاوه بر اینکه یک مکمل غذایی مهم است، بافتی محکم و ترد دارد که آن را به ابزاری ایده‌آل برای تقویت منقار پرنده و اصلاح نوک  تبدیل می‌کند. اکثر پرندگان به ویژه طوطی ها از کف دریای موجود در  قفس استقبال می کنند و وقت زیادی را برای تراشیدن و خوردن آن صرف می کنند. جالب تر آنکه در زمانیکه بدن آنها به تامین کلسیم بیشتر نیاز دارد از کف دریا بیشتر استقبال می کنند. در دوران تخم گذاری پرندگان که پرنده ماده برای بسته شدن پوسته تخم، به منابع بیشتر کلسیم نیازمند است تمایل بیشتری نسبت به جنس نر برای خوردن  از خود نشان می دهد. به همین دلیل است که اکثر پرورش دهندگان وجود کف دریا را در قفس پرنده در زمان تخم گذاری ضروری می دانند.


چطور کف دریا را به پرنده خود بدهیم؟

کیفیت و ارزش غذایی بالای کف دریا، آنرا به یکی از اقلام لازم برای قفس پرنده نموده است تا جاییکه پرورش دهندگان پیشنهاد قرار دادن کف دریا به عنوان یک عنصر ثابت در قفس پرنده را می دهند. این ماده غذایی را می توانید از طریق گیره مخصوص کف دریا، یا ظرف مخصوص آن در قسمتی از قفس که در دسترس پرنده می باشد قرار دهید. ماندگاری این محصول زیاد بوده و تا مصرف کامل آن می تواند در قفس قرار داده شود.

نکته ای که حائز اهمیت است ، اینستکه با توجه به بافت استخوانی و سخت بودن آن لازم است که آنرا از به گونه ای در قفس ثابت نمایید تا پرنده برای خوردن آن دچار زحمت نشود. در مواردی که پرنده به روش اصلی، از آن استقبال نکرد می توانید آنرا خرد یا آسیاب کرده و روی غذای آن بپاشید.

جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید

برای این محصول 1 نظر ارسال شده است.

مرتضی اسماعیلی
مرتضی اسماعیلی

فنچ

فنچ هم می خوره !!!!!!
مدیر سایت
پاسخ مدیر
مدیر سایت

کف دریا یک محصول عالی و غنی از کلسیم است که برای همه پرندگان مفید است. اما برای پرندگان کوچک لازم است که آنرا خرد کرده و در کنار دان در اختیارشان قرار دهید.