کاربرد پروبیوتیک در پرورش پرندگان زینتی

کاربرد پروبیوتیک در پرورش پرندگان زینتی

چکیده

پروبیوتیک ها منبع بسیار متمرکزی از باکتری های مفید هستند که دستگاه گوارش را سالم نگهداشته و اثر باکتری های مضر را به حداقل می رسانند. باکتری­های مضر سبب اسهال و دیگر ناراحتی های گوارشی و ناتوانی در جذب مواد مغذی می شوند. یک پروبیوتیک با کیفیت، به ایجاد فلور نرمال کمک کرده و به رشد دیگر باکتری های مفید کمک می کند. بیشتر تحقیقات در ارتباط با پروبیوتیک، در طیور صنعتی بوده و مطالعات کمی در ارتباط با پروبیوتیک پرندگان زینتی صورت گرفته است. شواهد فراوانی وجود دارد که استفاده از ارگانیسم های پروبیوتیکی مناسب می تواند مزایای قابل توجهی برای پرندگان زینتی داشته باشد. پروبیوتیک های چند منظوره ای برای استفاده در پرندگان زینتی طراحی شده است، که برای انواع پرندگان زینتی از قبیل قناری، فنج، عروس هلندی و گرینچیک، طوطی برزیلی و ... مناسب هستند.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که با مصرف آن در پرندگان، مزایای زیادی برای میزبان خود در حفظ سلامتی فراهم می کنند. پروبیوتیک ها، مخلوطی از باکتریها و مخمرهای زنده هستند، در حالی که بسیاری از افراد فکر می کنند باکتری ها مضر هستند، اما پروبیوتیک ها در واقع  نوعی از باکتری های خوب هستند که به سلامت روده و دستگاه گوارش کمک می کنند.

این باکتریهای مفید به طور معمول در دستگاه روده یافت می شوند و به بازسازی و حفظ روده سالم کمک می کنند. آنها همچنین با باکتری های مضر که می توانند باعث عفونت و بیماری شوند مقابله می کنند. پروبیوتیک ها فقط برای انسان مفید نیستند. آنها همچنین مزایای بسیاری برای همه گونه حیوانات از جمله سگها ، گربه ها و پرندگان فراهم می کنند.

مردم اغلب باکتری ها را بد می دانند ، اما باکتری ها همیشه خطرناک نیستند. در حقیقت ، میکروارگانیسم ها به طور طبیعی در دستگاه روده حیوانات و افراد یافت می شوند و این میکروارگانیسم ها برای هضم طبیعی ضروری هستند. این باکتری های دوستانه همچنین به جذب مواد مغذی ضروری کمک می کنند و همچنین در برابر باکتری های بد محافظت می کنند.

پیدایش پروبیوتیک در پرندگان

به تازگی واژه پروبیوتیک و فوائد آنرا و بسیاری از محصولات که حاوی پروبیوتیک می باشند را زیاد می شنویم . در سال های اخیر این محصولات پروبیوتیک مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان محصولات غذایی و مصرف کنندگان قرار گرفته است، چرا که مزایای آنها برای انسان اثبات شده است.
با شناخت بیشتر پروبیوتیک ها و مزایای آنها و محبوبیت بیشتر پروبیوتیک ها برای انسان ها، بسیاری از پرورش دهنگان شروع به بررسی مزایای پروبیوتیک در پرورش دام ها و پرندگان نموده اند. پس از ارزیابی فرایند رشد دام ها و پرندگان ، تاثیر این پروبیوتیک ها بیش از پیش اثبات گردید و مصرف آنها در فرایند پرورش دام ها و طیور قرار گرفت. به موازات، پرورش دهندگان پرندگان زینتی نیز از این مزایا غافل نشده و محصولاتی متناسب با شرایط پرندگان زینتی تهیه و مورد استفاده قرار دادند.

پس باید در پاسخ به این سوال که آیا پروبیوتیک برای پرندگان زینتی مفید است، پاسخ مثبت داد. به ویژه اینکه در بسیاری از موارد، مصرف آن برای پرندگانی که مورد درمان های خاص قرار می گیرند ، لازم و ضروری می باشد.

​​اما پروبیوتیک ها چگونه و چه زمان کمک می کنند؟

حفظ تعادل صحیح باکتری ها در بدن برای سلامت دستگاه گوارش مهم است. وقتی انسان و حیوانات زندگی بدون استرس و سالمی را سپری می کنند ، این باکتریهای مفید در روده آنها قادر به عملکرد طبیعی و حفظ سلامت دستگاه روده هستند. با این حال ، شرایط خاص می توانند به راحتی باعث تغییرات باکتریایی و عدم تعادل میکروارگانیسم های مفید شوند که منجر به مشکلات گوارشی می شود.

عدم تعادل باکتریایی می تواند ناشی از استرس ، آنتی بیوتیک درمانی یا تغییر در رژیم غذایی باشد. این مشکل می تواند منجر به اسهال ، مشکل در هضم غذا ، آسیب پذیری در برابر بیماری و کاهش اشتها شود. بیشتر حیواناتی مانند سگ ، گربه و پرندگان در معرض استرس هستند ، به علاوه پیش بینی زمان بروز استرس یا بیماری دشوار است ، به این معنی که احتمال ایجاد این اختلال در باکتری های روده زیاد می باشد.

بنابراین در شرایط مختلف که منجر به استرس، درمان های آنتی بیوتیکی و ... که منجر به عدم تعادل در وضعیت باکتری ها در بدن پرنده می گردد .

سایر مواردی که منجر به عدم تعادل باکتری های بدن می گردد شامل زمانهای مختلف استرس در زندگی پرنده شامل تولید مثل ، آزار دادن پرندگان و ترس، فرار، جابجایی پرنده، تغییرات محیطی، بیماری، آسیب و غیره است. دادن پروبیوتیک مخصوص پرندگان در طی این مدت به پرندگان می تواند از بروز مشکلات گوارشی و بیماری جلوگیری کند. تامین پروبیوتیک برای پرنده به بازیابی باکتریهای مفید در دستگاه گوارش کمک می کند ، به این معنی که باکتریها قادر به بازسازی و حفظ روده سالم هستند.


مصرف پروبیوتیک در دوران درمان آنتی بیوتیک

در دورانی که پرنده به علت یک نوع بیماری در شرایط مصرف یکی از انواع آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد، طی دوران مصرف و پس از پایان دوره مصرف آنتی بیوتیک لازم است که تا چند روز پروبیوتیک در رژیم غذایی پرنده قرار گیرد زیرا آنتی بیوتیک ها، باکتری های خوب و بد را از بین می برند که می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری های بد شود.بنابراین دریافت پروبیوتیک در طی و بعد از آنتی بیوتیک برای پرندگان مفید است.


مضرات پروبیوتیک

آنچه در خصوص مضرات پروبیوتیک ها در تغذیه پرندگان لازم است مورد توجه قرار گیرد پرهیز از مصرف بیش از حد و بیشتر از دوز تعیین شده برای پرنده می باشد که در موارد مصرف بیش از ممکن است منجر به اسهال پرنده گردد که در آن صورت لازم است تا بهبود پرنده از مصرف پروبیوتیک در رژیم غذایی پرنده پرهیز گردد.

مصرف پروبیوتیک در رژیم غذایی 

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد مانند در دوران درمان آنتی بیوتیک ، ترس، استرس و ... بسیاری از پرورش دهندگان و دارندگان پرندگان زینتی،  پروبیوتیک را در رژیم غذایی بصورت هفتگی ثابت قرار می دهند. نحوه مصرف و میزان مصرف پروبیوتیک ها بستگی به نوع و برند محصول دارد که معمولا بصورت پودر در روی یکی از غذاهای هفتگی ریخته می شود مانند تخم مرغ و سبزیجات. علاوه بر تغذیه در غذای پرنده، در بعضی از محصولات امکان مصرف آن بصورت محلول در آب پرنده نیز فراهم می باشد. 

تهیه پروبیوتیک برای پرندگان

شرکت های زیادی اعم از شرکت خارجی و ایرانی  وجود دارد که در زمینه تولید داروها و مکمل های مورد نیاز پرندگان زینتی فعالیت دارند که اکثر آنها محصولات باکیفیتی می باشند. معمولا پرورش دهندگان پرندگان زینتی از برندهای خاص خود برای تامین دارو و مکمل های خود استفاده می نمایند. بعضی از این شرکت های خارجی عبارتند از نکتون ، ورسلاگا و ... که  علاوه بر انواع سرلاک ها، پلت ها، ویتامین ها و مکمل های غذایی، پروبیوتیک نیز تولید می کنند که بسیار باکیفیت و موثر می باشند. با توجه به قیمت بالای محصولات خارجی ، انتخاب یکی از محصولات ایرانی باکیفیت نیز می تواند انتخاب خوبی باشد. 

نکته ای که در خصوص پروبیوتیک پرندگان  اهمیت دارد، تامین و مصرف آن است و نوع و برند آن همانند آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها حساس نمی باشد. بنابراین با توجه به بودجه ای که برای تامین محصول در نظر دارید یکی از محصولات را از برندهای داخلی یا خارجی توصیه شده، تهیه نمایید. 

پایدار باشید.

جیک لند

نظرات خود با ما و سایر دوستان در میان بگذارید، میتوانید سوال خود را در خصوص محصولات مطرح نمایید

برای این محصول 2 نظر ارسال شده است.

حسام ع
حسام ع

سوال پروبیوتیک

پروبیوتیک ایرانی مناسب چی پیشنهاد می دهید؟
مدیر سایت
پاسخ مدیر
مدیر سایت

پروبیوتیک ایرانی دو شرکت پارسی لایت و بیوپل می باشد. تقریبا هردوش رضایت بخش می باشد


مجید اربابی
مجید اربابی

پروبیوتیک لازمه

اما استفاده زیاد از پروبیوتیک باعث اسهال میشه.